Van 'Loose parts' naar 'Ontdekdozen'
Stimuleer de natuurlijke onderzoekende drijfveer van de kleuters

Doelstellingen

Laat de kleuters erop los exploreren, experimenteren, ontdekken en onderzoeken.

Inhoud

De nadruk ligt op het verkennen van de eigenschappen van materialen en voorwerpen die dicht bij de leefwereld van de kleuters liggen. Je speelt in op hun enthousiaste, nieuwsgierige en onderzoekende houding.
Tijdens deze workshop krijg je ideeën waarmee je de natuurlijke nieuwsgierigheid, creativiteit en ontdekkingsdrang van de kleuters kan prikkelen. Dit door open materialen aan te bieden waarmee ze kunnen exploreren, experimenten en uitproberen.
We denken hierbij aan natuurmateriaal, goedkoop decoratiemateriaal, kosteloos materiaal en nog veel meer. Kortom ‘Loose Parts’ die voor het grijpen liggen binnen in en rond hun leefwereld.
Tijdens deze ontdekkingstocht begin je met klassikale activiteiten en een leerkracht als onderzoekende professor. Deze activiteiten evolueren tot het stimuleren van zelfstandige ontdekmomenten aan een tafel, op een mat, in een hoek of ontdekhoek.
Voor oudere kleuters krijg je ideeën waarmee je ontdekdozen met of zonder opdrachtenkaarten kan samenstellen. Deze zijn vooral gericht op het stimuleren van het onderzoekend en zelfstandig leren.

Methodiek

Deze workshop wordt op een interactieve werkwijze aangeboden.

Beginsituatie

/

Edities

Code Sessies Status
I25-065-A Volzet
vrijdag 13 december 2024
9.00u tot 12.00u
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
vrijdag 13 december 2024
13.00u tot 16.00u
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
inschrijven op wachtlijst

Inschrijven

inschrijven op wachtlijst

 

Praktische info

Docent

    Art de Co

Aantal edities

1

Prijs

€ 135,00

Inclusief broodjeslunch

Type nascholing

Individu

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Kleuteronderwijs
  •    Peuter en eerste kleuter
  •    Tweede kleuter
  •    Derde kleuter

Doelgroep

  • Leraren en docenten

 

Maximum aantal deelnemers

24

Code

I25-065