Inspectie 2.0 op maat
Een blik op de doorlichting van de onderwijsleerpraktijk wetenschappen in het secundair onderwijs

Nieuw dit schooljaar

Doelstellingen
  • Verduidelijken welke rol en bevoegdheden de Vlaamse onderwijsinspectie heeft binnen het onderwijsveld.
  • Inzicht geven in de werking van de Vlaamse onderwijsinspectie volgens het principe van Inspectie 2.0 en het doorlichten in dialoog.
  • Toelichten hoe een doorlichting van de onderwijsleerpraktijk wetenschappen verloopt en welke rol de ontwikkelingsschalen daarbij spelen.
  • Reflectie stimuleren over sterktes en groeikansen in de klaspraktijk wetenschappen.
  • Inspiratie aanreiken aan leraren en vakgroepen wetenschappen om hun onderwijsleerpraktijk doelgericht te versterken in lijn met de kwaliteitsverwachtingen van het Referentiekader voor Onderwijskwaliteit.
Inhoud

Deze lezing biedt inzicht in de aanpak van de Vlaamse onderwijsinspectie, bekend als Inspectie 2.0. Centraal staat het gedifferentieerd doorlichten in dialoog, gebaseerd op het Referentiekader voor Onderwijskwaliteit (OK). Onderwijsinspecteur Olivier Douvere licht toe hoe deze benadering scholen ondersteunt in hun kwaliteitsontwikkeling.

Hij gaat dieper in op hoe een doorlichting van de onderwijsleerpraktijk wetenschappen verloopt en wat dit betekent voor jou als leraar wanneer je betrokken bent bij een focus van de doorlichting.

Tijdens de lezing worden verschillende aspecten van de onderwijsleerpraktijk wetenschappen besproken die deel uitmaken van het onderzoek. Ter inspiratie worden suggesties aangereikt die leraren en vakgroepen wetenschappen kunnen helpen om hun onderwijs verder te versterken.

Methodiek

Lezing

Je kunt jouw vragen vooraf sturen naar olivier.douvere@onderwijsinspectie.be .

De vragen worden dan verwerkt in de presentatie.

Edities

Code Sessies Status
I26-132-A
zaterdag 28 februari 2026
9.00u tot 12.00u
KH VIVES Campus Brugge
Xaverianenstraat 10
8200 Brugge, België
inschrijven

Inschrijven

inschrijven

 

Praktische info

Aantal edities

1

Prijs

€ 78,00

Type nascholing

Individu

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Secundair Onderwijs
  •    Gewoon Secundair Onderwijs
  •       Eerste graad
  •          Eerste leerjaar A
  •          Eerste leerjaar B
  •          Tweede leerjaar A
  •          Tweede leerjaar B
  •       Tweede graad
  •          Derde leerjaar D-finaliteit
  •          Derde leerjaar Dubbele finaliteit
  •          Vierde leerjaar D-finaliteit
  •          Vierde leerjaar Dubbele finaliteit
  •       Derde graad
  •          Vijfde leerjaar D-finaliteit
  •          Vijfde leerjaar Dubbele finaliteit
  •          Zesde leerjaar D-finaliteit
  •          Zesde leerjaar Dubbele finaliteit

Doelgroep

  • Leraren en docenten
  • Directeurs en adjunct-directeurs
  • Middenkader en beleidsondersteuners

 

Maximum aantal deelnemers

40

Code

I26-132