Afgelopen
Leraren eerste graad A en tweede graad D-finaliteit en Dubbele finaliteit aso-kso-tso
De deelnemers zien de noodzaak van binnenklasdifferentiatie in en hoe zelfregulatie daarbij een rol kan spelen.
Vertrekkende vanuit de doelen van de eerste en tweede graad bekijken we in deze sessie hoe we leerlingen de best mogelijke begeleiding kunnen geven. We bekijken hoe binnenklasdifferentiatie kan ingezet worden om de doelen met elke leerling te bereiken.
Verder gaan we dieper in op zelfregulerend leren. Daarbij leggen we vooral de nadruk op de competenties die hierbij getraind kunnen/moeten worden en hoe we dit binnen onze wiskundelessen kunnen aanpakken.
Zijdelings kan ook taalontwikkelend lesgeven aan bod komen.
Instructiemomenten worden afgewisseld met oefenvormen en mogelijkheid tot vragen stellen.
Door de digisprong is er een onbeperkte toegang tot ICT tijdens het lesgebeuren. Tijdens de sessie verkennen we de mogelijkheden van Teams en OneNote om de lessen wiskunde op een nieuwe, eigentijdse manier aan te pakken.
Aan de hand van voorbeelden illustreren we tal van mogelijkheden.
Om af te ronden gaan we zelf op verkenning met onze eigen laptop.
In deze workshop zijn er twee luiken:
Demonstratie
Zelfstandig experimenteren
Leerkrachten wiskunde die al een basiskennis van GeoGebra hebben en die willen uitbreiden.
Leraren secundair onderwijs tweede graad D-finaliteit en Dubbele finaliteit
Tonen hoe de (vernieuwde) leerplandoelstellingen voor goniometrie in de tweede graad overgebracht kunnen worden aan de leerlingen
Op 1 september zijn de leerkrachten van de tweede graad gestart met vernieuwde leerplannen. Begin september 2023 verscheen er ook op didactiefonline.nl een artikel over 10 gouden instructieprincipes. Geogebra is ondertussen ruim ingeburgerd in Vlaanderen. De lesgever zal aan de hand van zijn eigen ontworpen geogebraboek een manier laten zien hoe je als leerkracht de vernieuwde leerplandoelstellingen voor goniometrie aan de leerlingen kan overbrengen zodat de goniometrie leerstof (hopelijk) verankerd raakt in het langetermijngeheugen.
Interactieve voordracht
Eigen device
Leraren secundair onderwijs eerste graad A, tweede graad D-finaliteit en dubbele finaliteit
Je haalt inspiratie uit de aangeleverde voorbeelden.
Al sinds 2012 werkt de school Sint-Jozef Sint-Pieter 1:1 met iPads. ICT wordt er ingezet als het een meerwaarde is voor de leerling bij het leren en het verwerken. In deze workshop worden er praktijkvoorbeelden getoond. Zo staan we stil bij hoe je kunt differentiëren, werken met rekenbladen, digitaal evalueren, AR en AI … Er worden ook linken gelegd met het GFL en digitale competenties.
De voorbeelden kunnen een inspiratie zijn voor en de aanzet zijn tot een transfer voor je eigen praktijk.
Demo
Na deze sessie hebben de deelnemers een goed overzicht van de vele mogelijkheden waarvoor Geogebra kan ingezet worden op een didactisch zinvolle manier.
Geogebra raakt beetje bij beetje ingeburgerd in de lessen wiskunde. Maar de vraag blijft groot over hoe je Geogebra kan inzetten in de lessen wiskunde, niet alleen als rekenmachine, maar ook als didactisch instrument om leerstof bij te brengen en in te oefenen.
Aan de hand van enkele uitgewerkte voorbeelden proberen we die mogelijkheden te illustreren. We gebruiken daarbij voorbeelden uit de belangrijkste leerstofonderdelen van de eerste en tweede graad: vlakke meetkunde, ruimtemeetkunde, statistiek, grafieken, ...
Demosessie
Goede basiskennis Geogebra is mooi meegenomen
We beginnen gezamenlijk met breinbrekers met kerstboompjes en duokaartjes met pentomino’s en meetkunde met origami Speciaal voor de 50ste editie van de dag van de wiskunde is er een puzzel van 49 naar 50 (uit het tijdschrift Pythagoras). Voor deze opdrachten krijg je per twee een tas met materiaal dat je mag meenemen.
Nadien ontvang je een waaier van opdrachten die zowel in de eerste als tweede graad bruikbaar zijn. Vast en zeker kan je hiermee een leuke les wiskunde bezorgen.
Bij heel wat doordenkers is er materiaal, dat zeker helpt om de problemen beter te analyseren en dat je achteraf - als je de opdracht leuk en bruikbaar vindt - mag verdelen. Het materiaal is ook gemakkelijk zelf te maken. Ideeën voor opendeurdag of een speciale dag te vieren zal je zeker opdoen.
Door meer of minder hulp en materiaal te geven kan je met deze denkers heel goed differentiëren en laat je iedereen het probleem op zijn manier onderzoeken. Iedereen heeft het genot van iets te vinden.
Leraren secundair onderwijs eerste en tweede graad
Je leert werken met Graspable Math, verkent de mogelijkheden van de gedetailleerde GG solver en nieuw didactisch materiaal.
Je verkent hoe je binnen GeoGebra Notitieblok met Graspable Math kunt werken. Dit is een toepassing waarmee je je rekenvaardigheden kunt aanscherpen in het toepassen van de volgorde van bewerkingen, distributiviteit, rekenen met breuken, machten en wortels en het oplossen van vergelijkingen.
Je verkent de nieuwe mathsolver van GeoGebra. Naast een uitwerking of oplossing kan je ook gedetailleerd inzoomen op tussenstappen, wat je helpt om gelijkaardige problemen op te lossen. We schetsen ook de verdere uitbouw van deze solver.
Je verkent het vrij beschikbare, vertaalde materiaal van enkele internationale projecten die de didactische waarde van applets en werkbladen naar een nieuw niveau tilden.
Tenslotte verken je de nieuwe invoermogelijkheid om een periode te definiëren in decimale getallen.
Je werkt actief in Notitieblok met Graspapble Math en leert hoe je rekenvoorbeelden online kunt klaarzetten. Je werkt met de mathsolver en leert de syntax om in decimale getallen een periode te definiëren.
Dé kerntaak van elke (wiskunde)leraar is er voor zorgen dat zijn/haar leerlingen zo veel mogelijk bijleren (en onthouden). Maar leerlingen hebben verschillende voorkennis en leren op een ander tempo. Welke didactische aanpakken zijn kansrijk voor zowel sterke als minder sterke leerlingen?
Honderd jaar cognitief wetenschappelijk onderzoek leverde een schat aan informatie op over hoe het leren werkt. Kristel Vanhoyweghen is onderwijswetenschapper, medeauteur van het boek ‘WIJZE LESSEN: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek' en was zelf meer dan 20 jaar wiskundeleraar in het Secundair Onderwijs. In deze sessie vertaalt ze de bouwstenen specifiek naar het vak wiskunde en deelt daarbij tal van aanpakken die je meteen kan inzetten in je wiskundeles (en je amper extra voorbereidingswerk kosten). Kleine interventies kunnen immers een grote impact hebben op de leerwinst van jouw leerlingen!
Leraren secundair onderwijs eerste en tweede graad, aso en tso
Je krijgt concreet materiaal & inspiratie om een les wiskunde aan de verkiezingen te wijden.
Na deze sessie zal geen enkele verkiezing meer hetzelfde zijn en zet je spontaan je wiskundige bril op bij kiesuitslagen. Daarnaast heb je concreet materiaal om een les wiskunde aan de verkiezingen te wijden.
2024 is hét verkiezingsjaar bij uitstek: op 9 juni trekken we naar de stembus voor de parlementen, op 14 oktober voor de lokale verkiezingen. Maar hoe wordt onze stem omgezet in politieke macht? Hoe wordt bepaald wie op welke stoel komt te zitten? En hoe komt het dat bv. Hillary Clinton verloor van Donald Trump, ondanks dat ze ruim 2,5 miljoen stemmen extra achter haar naam kon plaatsen? In Nederland zit standaard een veel bonter allegaartje van partijen in de Tweede Kamer dan in vergelijkbare assemblees in de buurlanden. In België hebben Franstaligen veel minder stemmen nodig voor een zetel in het federaal parlement dan Vlamingen?
Verklaringen voor al deze fenomenen: pure wiskunde. Elk kiessysteem is een prachtig staaltje wiskunde dat hoe dan ook vol paradoxen zit en daardoor de uitslag op een bepaalde manier zal vertekenen. Uit Arrow’s stelling der onmogelijkheid weten we bijvoorbeeld dat het nooit helemaal zal lukken om de verkiezingsuitslag perfect te laten weerspiegelen in zitjes in het parlement. Er zit ook een Belgisch kantje aan dit verhaal: ’s werelds meest gebruikte kiessysteem, de methode D’Hondt, is door een Gentenaar uitgevonden. Uit de bijhorende wiskundige algoritmes destilleren we inzichtelijk de eigenschappen van elk verdelingssysteem.
In deze interactieve sessie houden we onze eigen verkiezingen. Met de kiesuitslag gaan we interactief aan de slag en testen we verschillende veelgebruikte zetelverdelingssystemen uit.
Rekentoestel en schrijfgerief
Leraren secundair onderwijs eerste graad A en B
De deelnemers maken kennis met het opzet en de inhoud van de centrale toets wiskunde voor de leerlingen van de eerste graad secundair onderwijs.
Vanaf het schooljaar 2023-2024 leggen alle leerlingen op het einde van de eerste graad de centrale toets wiskunde af. Deze sessie informeert de deelnemers over de opbouw van de centrale toets wiskunde. De centrale toets wiskunde voor de eerste graad toetst het curriculum zowel in de breedte als in de diepte via thema’s. We tonen de link tussen elk thema en de eindtermen wiskunde voor de eerste graad. We lichten tevens toe hoe de verschillende thema’s in een school aan bod komen.
Informatieve sessie
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
€ 65,00
Dag van
Classic
250
D24-009