Afgelopen
Timing:
08.30 u. - 09.00 u.: onthaal + didactische leermiddelenbeurs + netwerkmoment
09.00 u. - 10.30 u.: plenumreferaat 1 - Hannibal in de Alpen. De gezondheid van een vakgebied
10.30 u. - 12.00 u.: plenumreferaat 2 - De vloek van het oude Egypte
12.00 u. - 13.00 u.: broodjeslunch met koffie, frisdrank en water + didactische leermiddelenbeurs + netwerkmoment
13.00 u. - 14.30 u.: werkwinkels: beurt 1
14.30 u. - 16.00 u.: werkwinkels: beurt 2
Enerzijds tonen dat de oudheidkundige wetenschappen te versplinterd zijn geraakt om nog betekenisvolle inzichten te genereren.
Anderzijds tonen dat de oudheidkundige wetenschappen methodisch opvallend rijk zijn.
Al een eeuw geleden klaagden oudhistorici dat het onmogelijk was geworden alle literatuur te overzien over de (welbeschouwd volstrekt zinledige) vraag waar Hannibal de Alpen was overgestoken. Sindsdien zijn er tal van nieuwe publicaties verschijnen.
Om het vraagstuk te begrijpen is kennis nodig van tekstkritiek, bronkritiek, topiek, topografie, paleohydrologie, klimaatwetenschap, landschapsreconstructie en nog een half dozijn specialismen. Evengoed blijft het vraagstuk onoplosbaar. Desondanks blijven er wetenschappers die beweren de oplossing te weten.
Ik zal uitleggen waarom het vraagstuk onoplosbaar is en welke schade ontstaat als wetenschappers hun onwetendheid niet herkennen.
Een heuse digitale omwenteling raast door onze scholen. We willen daarom graag stilstaan bij het gebruik van ICT in de lessen geschiedenis. Wat is onze visie? Wat is goed onderwijs? Hoe kunnen we onze geschiedenislessen ontwerpen met aandacht voor het digitale aspect? Welke praktische tools zijn bruikbaar? We gaan samen op verkenning.
Na een kort theoretisch kader gaan de deelnemers onder begeleiding aan de slag met verschillende digitale tools.
Laptop
Kennismaking met het stappenplan waarmee we onze studenten geschiedenis in Vives Torhout leren en stimuleren om hun eigen lessen geschiedenis te ontwerpen.
We weten allemaal dat door de veelheid aan beschikbare informatiebronnen (die elkaar soms (en zelfs vaak) tegenspreken), de overdaad aan historisch bronnenmateriaal, de wijze waarop leerwerkboeken uitgewerkt zijn… het echt niet evident is om aspirant-leerkrachten geschiedenis op weg te zetten.
Op hun traject bevinden zich tal van valkuilen en hindernissen waardoor studenten zich heel onzeker voelen. Hierdoor zoeken ze vaak zekerheid en comfort door de rol ‘begeleider van het invullen van het leerwerkboek’ op te nemen.
Het hoeft geen betoog dat het opnemen van deze rol er voor zorgt dat zo heel wat mooie kansen om de onderwerpen te betrekken op hun leerlingen (interesses, woonomgeving…) en op de wereld waarin deze jongeren leven onbenut blijven.
Om onze studenten te helpen om het anders aan te pakken gebruiken we ons stappenplan, dat doorheen de jaren en vanuit de stagepraktijk werd ontwikkeld. Hiermee zetten we onze studenten geschiedenis op het spoor van het ontwerpen van doelgerichte, effectieve en inhoudelijk sterke eigen lessen.
Interactieve sessie
In de Onderwijsspiegel 2020 beschrijft de Vlaamse
onderwijsinspectie dat bij meer dan de helft van de scholen die zij bezochten
feedback een werkpunt is in het gewoon secundair (voortgezet) onderwijs.
Feedback is volgens hen nog te veel productgericht, vertrekt te weinig vanuit
de doelstellingen en focust te weinig op wat de volgende stappen voor
leerlingen zijn. Bovendien blijkt dat feedback vaak onvoldoende geïntegreerd is
in het hele klasgebeuren.
Maar
hoe geven we effectieve feedback waar onze leerlingen iets aan hebben, mee
verder kunnen gaan? Hoe kunnen we die feedback op een handige manier integreren
in ons lesgeven? En kost dat allemaal niet ontzettend veel extra tijd?
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
€ 110,00
inclusief broodjeslunch
Dag van
Classic
200
D23-009