Dag van geschiedenis - eerste en tweede graad

Afgelopen

Inhoud

Timing:

08.30 u. - 09.00 u.:     onthaal + didactische leermiddelenbeurs + netwerkmoment

09.00 u. - 10.30 u.:     plenumreferaat 1 - Hannibal in de Alpen. De gezondheid van een vakgebied

10.30 u. - 12.00 u.:     plenumreferaat 2 - De vloek van het oude Egypte

12.00 u. - 13.00 u.:     broodjeslunch met koffie, frisdrank en water + didactische leermiddelenbeurs + netwerkmoment

13.00 u. - 14.30 u.:     werkwinkels: beurt 1

14.30 u. - 16.00 u.:     werkwinkels: beurt 2

Plenumreferaten

Doelstelling
Inzicht geven in enkele belangrijke archeologische ontdekkingen en nieuwe wetenschappelijke inzichten over het oude Egypte.
Inhoud
Koning Toetanchamon sterft in 1323 v.C. op 18-jarige leeftijd, misschien ten gevolge van een letsel. De vraag of de jonge koning een natuurlijke dan wel een gewelddadige dood gestorven is, heeft de halve wereld in de ban gehouden. Onderzoekers meenden immers in de röntgenfoto’s van het koningshoofd een dodelijke verwonding te herkennen, ten gevolge van een opzettelijke slag. Recent DNA-onderzoek heeft daarentegen een volledig nieuw licht geworpen op de omstandigheden van zijn overlijden en op zijn afstamming. Ook zijn fabuleuze grafschatten en zijn graf leveren heel wat nieuwe inzichten op over de omstandigheden van zijn dood en begrafenis.
Het beeld van een massa zwoegende slaven aan het werk bij de bouw van grootse monumenten als de piramides staat op ons netvlies gegrift. Maar wat weten we precies over de bouw van dergelijke monumenten? Nieuwe archeologische ontdekkingen en teksten schetsen een fris nieuw beeld van de logistieke voorbereidingen bij deze bouwactiviteiten en van het statuut van ‘Egyptische slaven’.

Methodiek
Lezing met PowerPointpresentatie, syllabus en vragenronde.
Beurten
  • B: 10:30 tot 12:00
Docenten
  • Toon Sykora
Doelstelling

Enerzijds tonen dat de oudheidkundige wetenschappen te versplinterd zijn geraakt om nog betekenisvolle inzichten te genereren.

Anderzijds tonen dat de oudheidkundige wetenschappen methodisch opvallend rijk zijn.

Inhoud

Al een eeuw geleden klaagden oudhistorici dat het onmogelijk was geworden alle literatuur te overzien over de (welbeschouwd volstrekt zinledige) vraag waar Hannibal de Alpen was overgestoken. Sindsdien zijn er tal van nieuwe publicaties verschijnen. 

Om het vraagstuk te begrijpen is kennis nodig van tekstkritiek, bronkritiek, topiek, topografie, paleohydrologie, klimaatwetenschap, landschapsreconstructie en nog een half dozijn specialismen. Evengoed blijft het vraagstuk onoplosbaar. Desondanks blijven er wetenschappers die beweren de oplossing te weten. 

Ik zal uitleggen waarom het vraagstuk onoplosbaar is en welke schade ontstaat als wetenschappers hun onwetendheid niet herkennen.

Beurten
  • A: 09:00 tot 10:30
Docenten
  • Jona Lendering

Werkwinkels

Doelstelling
  • De leraren reflecteren over hoe je ICT kan integreren in de lessen geschiedenis.
  • De leraren verkennen ICT-mogelijkheden voor de lessen geschiedenis aan de hand van concrete praktijkvoorbeelden.
  • De leraren delen ervaringen vanuit hun les- en evaluatiepraktijk.
Inhoud

Een heuse digitale omwenteling raast door onze scholen. We willen daarom graag stilstaan bij het gebruik van ICT in de lessen geschiedenis. Wat is onze visie? Wat is goed onderwijs? Hoe kunnen we onze geschiedenislessen ontwerpen met aandacht voor het digitale aspect? Welke praktische tools zijn bruikbaar? We gaan samen op verkenning.

Methodiek

Na een kort theoretisch kader gaan de deelnemers onder begeleiding aan de slag met verschillende digitale tools.

Materiaal door deelnemers mee te brengen

Laptop

Beurten
  • C: 13:00 tot 14:30
  • D: 14:30 tot 16:00
Docenten
  • Emmy Steenackers
Doelstelling

Kennismaking met het stappenplan waarmee we onze studenten geschiedenis in Vives Torhout leren en stimuleren om hun eigen lessen geschiedenis te ontwerpen.  

Inhoud

We weten allemaal dat door de veelheid aan beschikbare informatiebronnen (die elkaar soms (en zelfs vaak) tegenspreken), de overdaad aan historisch bronnenmateriaal, de wijze waarop leerwerkboeken uitgewerkt zijn… het echt niet evident is om aspirant-leerkrachten geschiedenis op weg te zetten. 

Op hun traject bevinden zich tal van valkuilen en hindernissen waardoor studenten zich heel onzeker voelen. Hierdoor zoeken ze vaak zekerheid en comfort door de rol ‘begeleider van het invullen van het leerwerkboek’ op te nemen.

Het hoeft geen betoog dat het opnemen van deze rol er voor zorgt dat zo heel wat mooie kansen om de onderwerpen te betrekken op hun leerlingen (interesses, woonomgeving…) en op de wereld waarin deze jongeren leven onbenut blijven.

Om onze studenten te helpen om het anders aan te pakken gebruiken we ons stappenplan, dat doorheen de jaren en vanuit de stagepraktijk werd ontwikkeld. Hiermee zetten we onze studenten geschiedenis op het spoor van het ontwerpen van doelgerichte, effectieve en inhoudelijk sterke eigen lessen. 

Methodiek

Interactieve sessie

Beurten
  • D: 14:30 tot 16:00
  • C: 13:00 tot 14:30
Docenten
  • Sebastian Vande Ginste
Inhoud
Een unieke schat uit de collectie van het Yper Museum zijn de middeleeuwse insignes. De middeleeuwer, arm of rijk, speldde dit kleinood op de kledij om zo een stukje identiteit uit te dragen. Deze archeologische parels duiken ook op andere vindplaatsen in Europa op, maar voor België is deze vondst uniek. De prachtig bewaarde, brave, speelse en zelfs stoute insignes laten je kennismaken met de kleine en grote kantjes van de middeleeuwse mens. Een unieke inkijk in het dagelijkse leven van voor 1383.
Het Yper Museum biedt voor het secundair een workshop aan waarbij deze insignes bestudeerd worden en het productieproces van vroeger en nu vergeleken wordt. Met de 3D-pen in de hand maken de leerlingen een eigen insigne. Benieuwd welke tiener het anno 2022 nog op zijn T-shirt durft te spelden?

We voorzien voor elke deelnemer een educatief pakket dat in de klas meteen ingezet kan worden.

Beurten
  • C: 13:00 tot 14:30
Docenten
  • Sien Demasure
Inhoud

In de Onderwijsspiegel 2020 beschrijft de Vlaamse onderwijsinspectie dat bij meer dan de helft van de scholen die zij bezochten feedback een werkpunt is in het gewoon secundair (voortgezet) onderwijs. Feedback is volgens hen nog te veel productgericht, vertrekt te weinig vanuit de doelstellingen en focust te weinig op wat de volgende stappen voor leerlingen zijn. Bovendien blijkt dat feedback vaak onvoldoende geïntegreerd is in het hele klasgebeuren. 

Maar hoe geven we effectieve feedback waar onze leerlingen iets aan hebben, mee verder kunnen gaan? Hoe kunnen we die feedback op een handige manier integreren in ons lesgeven? En kost dat allemaal niet ontzettend veel extra tijd? Tijdens deze workshop vertrekken we vanuit enkele theoretische kaders om te komen tot een helder antwoord op bovenstaande en andere vragen.

Materiaal door deelnemers mee te brengen
Een verbeterde toets van ten minste één klas.
Beurten
  • D: 14:30 tot 16:00
Docenten
  • Peter Hoste

Inschrijven

niet mogelijk

 

Praktische info

Datum

  • donderdag 6 oktober 2022
van 09:00u tot 16:00u

Locatie

KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België

Prijs

€ 110,00

inclusief broodjeslunch

Type nascholing

Dag van

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Gewoon Secundair Onderwijs
  •    Tweede graad
  •    Derde graad

Doelgroep

  • Leraren en docenten

 

Maximum aantal deelnemers

200

Code

D23-009