Afgestemd onderwijs aan cognitief sterk functionerende leerlingen

Nieuw dit schooljaar

Dit initiatief wordt georganiseerd vanuit Vives Hogeschool,
powered by Eekhout Academy

Doelstellingen
  • De deelnemers kunnen het concept ‘cognitief sterk functionerende leerlingen’ en het model van talentontwikkeling toelichten;
  • De deelnemers kunnen cognitief sterk functionerende leerlingen (h)erkennen en signaleren a.d.h.v. hun leerkenmerken met het oog op het handelingsgericht afstemmen van hun onderwijsaanbod op de (onderwijs)behoeftes van deze cognitief sterk functionerende leerlingen (in de brede basiszorg en verhoogde zorg).
Inhoud

De groeiende aandacht voor begaafdheid in onderwijs voedt de behoefte aan continue professionalisering in het onderwijs met nieuwe kennis en inzichten betreffende dit thema vanuit een inclusie en diversiteit benaderende aanpak (Van Gerven, 2023). Inclusie betekent hierbij toegang bieden tot onderwijs waardoor alle leerlingen de kans hebben om te leren en daarbij recht hebben op ondersteuning zodat zij in staat zijn om ook echt te leren. Daar hoort bij dat we voor alle leerlingen vaststellen of en in hoeverre dit onderwijs bijdraagt aan hun (cognitieve) ontwikkeling. Het aanpassen van onderwijs tot een afgestemd aanbod voor alle leerlingen vraagt dat leraren zowel een op begaafdheid gerichte mindset (UDL, Talent Development) en de kennis als de vaardigheden hebben om dat te kunnen realiseren (Hughes, 2023).


“Omdat alle leerlingen een eigen behoeftenprofiel om tot leren te komen hebben, zal er vanuit die visie op kansengelijkheid ten aanzien van leren altijd een constructie nodig zijn waarin we leerlingen verschillend (gelijkwaardig maar niet gelijk) gaan behandelen. Die verschillen kunnen zich uiten in het stellen van verschillende doelen, het bieden van verschillende leerwegen en leermiddelen, het verzorgen van verschillende manieren om het leerrendement vast te stellen en het zoeken naar verschillende organisatievormen van het onderwijs waarin het beste aan de behoeften van de leerlingen tegemoetgekomen kan worden.”


Sessie 1
  • Inleiding
  • Conceptafbakening: CSF, CB, HB, UHB, Intelligentie, model van cognitieve talentontwikkeling, …
  • (H)erkennen en signaleren: uitgangspunten, indicaties, HGD-middelen, asynchroniteit in ontwikkeling, leerkenmerken,…


Sessie 2

  • Afgestemd onderwijsaanbod in de brede basiszorg en verhoogde zorg
  • Bouwstenen
    • differentiëren
    • hogere orde denkvaardigheden
    • effectieve feedback
    • mindset
    • executieve functies (Window of Tolerance toegepast)
    • (heterogeen/homogeen/variabel?) groeperen
    • zelfdeterminatietheorie
    • compacten
    • verrijken (verdiepen en verbreden)
    • versnellen
Methodiek
  • Theorie (evidence based en wetenschappelijk onderbouwd) heel praktijkgericht met casussen en voorbeeldmateriaal (illustratie van materiaal en literatuur) 
  • Doceren en onderwijsleergesprekken (met vragen, casussen, andere (voorbeeld)input vanuit de deelnemers)
Beginsituatie
Onderwijsprofessionals met een Bachelor vooropleiding Onderwijs, Logopedie, Toegepaste psychologie,…

Inschrijven

 

Praktische info

Prijs per sessie

  • € 675,00 voor 1 sessie
  • € 1.350,00 voor 2 sessies

Type nascholing

Team

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  •       Kleuteronderwijs
  •       Lager Onderwijs
  •    Buitengewoon Basisonderwijs
  • Secundair Onderwijs
  •    Buitengewoon Secundair Onderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten
  • Leerlingenbegeleiders
  • Zorgcoördinatoren
  • Directeurs en adjunct-directeurs
  • CLB-medewerkers

 

Maximum aantal deelnemers

20

Code

T26-138