Dag van de kleuter
Voor peuter- en kleuteronderwijzers

Afgelopen

Inhoud
De Dag van de kleuter zal doorgaan op woensdagnamiddag 8 februari 2023 in KU Leuven Campus Kulak Kortrijk.

De timing zal er als volgt uitzien:
13.30 u:  onthaal en leermiddelenbeurs (gebouw A - Kulak Kortrijk)
14.00 u: werkwinkels: beurt 1
15.15 u: pauze en leermiddelenbeurs
15.45 u: werkwinkels: beurt 2 
17.00u: einde

Opmerking:
Indien je kiest voor een lange werkwinkel, dan kan je maar één werkwinkel volgen (die na de pauze verdergezet wordt).

Werkwinkels

Doelgroep
  • Peuteronderwijzers
  • Kleuteronderwijzers: eerste, tweede en derde kleuter
  • Leraren lager onderwijs: eerste graad
  • Leraren buitengewoon onderwijs
Doelstelling
  • Verwerf kennis over de fijn-motorische ontwikkeling en de verschillende onderdelen;
  • Krijg inzicht in het aanreiken van de juiste materialen, potloden, spelletjes, … om de fijn-motorische ontwikkeling te stimuleren;
  • Maak kennis met het fijn-motorisch en didactisch oefenmateriaal van HAHA (handige handen).
Inhoud

Een goede ontwikkeling van de fijne motoriek is ontzettend belangrijk om een zelfstandig leven op te bouwen. Je gebruikt je handen de hele dag door. Het is ook een belangrijke voorwaarde om vloeiend en vlot te leren schrijven. Maar … hoe stimuleer je de fijn- en schrijfmotorische ontwikkeling van kleuters? Waar let je op? Welke oefeningen en materialen reik je het best aan zodat kinderen zelfvertrouwen en plezier hebben in het aanleren van deze vaardigheden? Hoe stimuleer je de tweedeling in de hand (steun- en bewegende vingers)? Welke spelletjes reik je aan om de vingerbeweeglijkheid te oefenen? Welke kleur- en schrijfmaterialen bied je aan? Hoe stimuleer je kleuters op weg naar een betere pengreep? Tijdens deze workshop krijg je handvatten aangereikt om speels en doordacht de fijne motoriek en pengreepontwikkeling te stimuleren.

Methodiek

PowerPointvoorstelling met ruimte voor interactie, oefenmomenten, gekoppeld aan praktijkvoorbeelden en concreet materiaal.

Beginsituatie

/

Beurten
  • A: 14:00 tot 15:15
  • B: 15:45 tot 17:00
Docenten
  • Dorine Cleve
Doelgroep
  • Peuteronderwijzers
  • Kleuteronderwijzers: eerste, tweede en derde kleuter
Doelstelling

Praktisch aan de slag gaan in je kleuterklas rond het thema ‘computationele vaardigheden’

Inhoud

Tijdens deze werkwinkel gaan we dieper in op de algemene situering van de 21ste eeuwse vaardigheden met de focus op computationele vaardigheden en landen we bij de codeermogelijkheden voor kleuters. We waken er over om voldoende praktisch aan de slag te gaan, met oog voor budgettaire beperkingen in jouw klas.

Vervolgens belichten we het zogenaamde "unplugged" werken: het aanbrengen van computationele vaardigheden bij kleuters zonder computer, zonder tablet, zonder elektronica.

Tenslotte kan iedereen zelf verschillende robotjes uittesten: we brengen het nodige materiaal mee!

Methodiek

Tijdens deze werkwinkel starten we met een korte theoretische invalshoek omtrent computationele vaardigheden. Vervolgens mogen jullie zelf experimenteren met allerlei materialen die deze vaardigheden bij kleuters kunnen stimuleren. 

Beginsituatie

Voorkennis is niet nodig, louter een open mind naar deze nieuwe denkmodellen in een kleuteromgeving is nodig! We starten bij de basis en hebben oog voor de verschillende methodische invalshoeken.

Beurten
  • A: 14:00 tot 15:15
  • B: 15:45 tot 17:00
Docenten
  • Maayke Asselman
Doelgroep
  • Kleuteronderwijzers
  • Turnleerkrachten
  • Kinesisten
  • Zorgleerkrachten
  • Alle geïnteresseerden
Doelstelling
Tijdens deze werkwinkel maak je kennis met de eerste basistechnieken van mindfulness voor kinderen, je ervaart zelf ook de kracht van het NU en leert hoe je het in de klaspraktijk uitbouwt in de klas en daarbuiten.
Inhoud

Mindfulness in de klas


Hype van het moment? Of onmisbaar deze tijd? 
Hoe leren jonge kinderen hun emoties en zintuigen ontdekken volgens de kracht van het NU. Doe en ervaar de voordelen zelf.

  1. Theoretische benadering van mindfulness: Wat? Waarom? Waar? En vooral HOE? Volgens de ontwikkeling van het kind.
  2. Welke voordelen haal je als leerkracht ook zelf uit mindfulness? Zelf ervaringen opdoen door middel van verkorte oefeningen.
  3. Geleide meditatie en tips voor leerkrachten.
  4. Ideeënwinkel bekijken en overlopen van het materiaal en de syllabus.


De deelnemers brengen het volgende materiaal mee:

Een yoga-matje met kussentje is wenselijk, een makkelijk kussen om op de grond te zitten is ook mogelijk. Comfortabele kledij! 

Methodiek
  1. Een stukje theorie. Hoe ontwikkelt dit zelfbesef en ?
  2. Oefenen: ervaren wat mindfulness is via doelgerichte oefeningen volgens de ontwikkelingsleeftijd en alle zintuigen.
  3. Tentoonstelling van bruikbaar materiaal. Ideeënwinkel.
Beginsituatie
De leerkrachten hoeven geen voorkennis te hebben, enkel een “open mind” en de bereidheid om samen de wonderlijke wereld van mediteren en mindfulness met kinderen te ontdekken. Zelf ervaren is de start van alles. Breng dus zeker een matje mee en trek iets comfortabels aan!  
Beurten
  • B: 15:45 tot 17:00
Docenten
  • Katrien Tuyaerts
Doelgroep
  • Peuteronderwijzers
  • Kleuteronderwijzers: eerste, tweede en derde kleuter
  • Directies, middenkader en beleidsondersteuners
Doelstelling

Een zicht bezorgen op hoe we kleuters op een ondernemende en onderzoekende manier aan wiskunde kunnen laten doen, onder begeleiding van de leerkracht in een rijke klasomgeving.

Inhoud

WISKUNDE ... is niet langer volgens een voorgeschreven (stappen)plan komen tot het juiste eindresultaat. WISKUNDE is proeven van, exploreren, onderzoeken, op ontdekking gaan, uitproberen, enz. en zo heel veel leren. 

De 21e eeuwse vaardigheden doen zo ook hun intrede op wiskundig vlak in de kleuterklas. We willen de kleuters immers vanuit een onderzoekende en ondernemende houding kennis laten maken met de verschillende wiskundige inhouden.

Binnen deze sessie wordt vooreerst een theoretisch kader geschetst, om vervolgens de vertaling te maken naar de praktijk toe. De verschillende leeftijden en wiskundige inhouden komen hierbij aan bod. 


Methodiek

Het theoretische gedeelte wordt gedoceerd. Het praktische gedeelte wordt deels gedoceerd maar er wordt zeker ook samen op pad gegaan. Er is ruimte voor interactie met de deelnemers.

Beginsituatie

Geen specifieke verwachtingen.

Beurten
  • A: 14:00 tot 15:15
Docenten
  • Evelien Rosseel
Doelgroep
Peuter- en kleuteronderwijzers, zorgleerkrachten, ...
Doelstelling
  • Taalontwikkeling stimuleren via inspirerende inzichten met tal van praktijkvoorbeelden;
  • Creëren van een krachtig taalklimaat a.d.h.v. drie taalgroeimiddelen;
  • Inzichten verwerven in de uitwerking van een vertel- of voorleesmoment.
Inhoud

Kom luisteren naar mijn inspirerend taalverhaal!

Plezier beleven aan taal en spelen met taal is onontbeerlijk in de kleuterklas.

Via prentenboeken, leuke concrete materialen, praatplaten, … breng ik jou veel inspiratie om zelf aan de slag te gaan!

Daarnaast geef ik je heel wat tips a.d.h.v. drie taalgroeimiddelen. Veel spreekkansen aanbieden, een ruim taalaanbod voorzien en veel feedback geven, helpt om hiervoor te zorgen.  We verkennen samen verschillende werkvormen en ervaringskansen.

Laat je inspireren!

De deelnemers brengen mee: pen en papier.

Methodiek
  • Een praktijkgerichte en actieve workshop;
  • Ruimte voor interactie.
Beurten
  • A: 14:00 tot 15:15
  • B: 15:45 tot 17:00
Docenten
  • Eveline Baelde
Doelgroep
Peuter- en kleuteronderwijzers
Doelstelling

Kennismaken met concrete, haalbare ideeën om een tijdelijke of permanente multi-sensoriële omgeving te creëren.

Inhoud
  • Een multi-sensoriële omgeving: (meer)waarde? Enkele principes;
  • Inspiratie om op school, in een klas, in de gang, op de speelplaats, in de tuin, in de buitenschoolse opvang met eenvoudige middelen multi-sensoriële omgeving te creëren;
  • Demonstratie van enkele zelf te maken sensoriële voorwerpen;
  • Het maken van enkele inspirerende kijk- en voelzakjes. 
Methodiek
  • Powerpointvoorstelling met concrete realisaties en multi-sensoriële activiteiten voor binnen en buiten;
  • Presentatie van enkele uitgewerkte sensoriële voorwerpen.

Beginsituatie

/

Beurten
  • B: 15:45 tot 17:00
Docenten
  • Ronny Vanoosthuyse
  • Joep Derie
Doelgroep
Kleuteronderwijzers: tweede en derde kleuter
Doelstelling
  • Gekende didactische werkvormen toepassen met minder gekende instrumenten zoals een cajon. 
  • Muziekstuk of liedbegeleiding maken met deze instrumenten. 
Inhoud

Muziekinstrumenten hebben een ongelofelijke aantrekkingskracht. Met echte instrumenten zoals een cajon geef je de leerlingen een muzikale ervaring die niet mijlenver van hun leefwereld staat.

In deze sessie exploreer je de speelmogelijkheden van cajon en laagdrempelige low budget slagwerkinstrumenten.

Je krijgt hapklare uitgewerkte voorbeelden van muzikale didactische werkvormen met deze instrumenten. Tegelijkertijd krijg je ook een didactisch kader mee om dit zelf toe te passen op liedjes en muziek. 


Methodiek

Opbouw van geleid doen/ervaren, focus op didactische principes naar zelf maken en doen. 

Beginsituatie

/

Beurten
Docenten
    Doelstelling
    Meertalige kleuters van bij de start op school prikkelen en houvast bieden zodat ze de taal sneller opnemen en op die manier ook een goede score op de koala-test kunnen halen.
    Inhoud

    Welke interventies zorgen ervoor dat meertalige kleuters bij kringactiviteiten beter kunnen volgen? Hoe kan je meertalige kleuters stimuleren om met woorden aan de slag te gaan?


    Theorie:

    • Taalontwikkeling en hoe stimuleren?
    • Woordenschat als onderdeel van taalontwikkeling;
    • Begrijpend luisteren, hoe aanpakken?
    • Krachtige taalleeromgeving: middelen om woordenschat te stimuleren;
    • Ouderbetrokkenheid als belangrijk onderdeel van taalontwikkeling.


    Praktijk: 

    • Bekijken van materialen die bijdragen tot woordenschatstimulering uit mijn eigen praktijk;
    • Kans tot vragen en uitwisselen van ideeën.



    Methodiek
    • Theoretisch kader;
    • Verkennen van concrete materialen;
    • Uitwisselen van ideeën.
    Beginsituatie
    /
    Beurten
    • A: 14:00 tot 15:15
    • B: 15:45 tot 17:00
    Docenten
    • Els Denys
    Doelgroep
    Peuter- en kleuteronderwijzers
    Doelstelling
    STEM ‘leren zien’ en een krachtige speel- en leeromgeving kunnen vormgeven voor STEM in de eigen klaspraktijk  
    Inhoud

    In deze vorming staat het vormgeven van STEM met kleuters centraal. STEM wordt hierbij gezien als een belangrijke hefboom om kinderen niet alleen te begeleiden in de ontwikkeling van STEM-geletterdheid, maar bovenal ook om kinderen hun persoonsgebonden ontwikkeling te versterken. 

    In de vorming worden vanuit de klaspraktijk aanknopingspunten en voorwaarden aangekaart voor STEM met verschillende leeftijdsgroepen van kleuters. Een toegankelijke methodiek wordt opgebouwd voor een krachtige speel- en leeromgeving waarin kleuters problemen kunnen oplossen via een samenspel van STEM-leergebieden (wiskundige initiatie, wetenschappen en techniek). Via allerlei praktijkvoorbeelden worden inspirerende invalshoeken belicht om STEM ‘te leren zien’ en deel te laten worden van de eigen praktijk.

    Methodiek
    Via praktijkvoorbeelden (foto’s, filmpjes) wordt uitgezocht hoe STEM en kleuters hand in hand kunnen gaan. Deelnemers gaan hierbij ook zelf aan de slag en er wordt tijd voorzien voor uitwisseling en reflectie i.v.m. eigen praktijkervaringen.
    Beginsituatie
    /
    Beurten
    • A: 14:00 tot 15:15
    • B: 15:45 tot 17:00
    Docenten
    • Stephanie Vervaet
    Doelgroep
    • Peuter- en kleuteronderwijzers
    • Directies, middenkader en beleidsondersteuners
    • CLB-medewerkers
    Doelstelling
    • De deelnemers kennen de 6 mijlpalen in de sociaal-emotionele ontwikkeling van Greenspan;
    • De deelnemers weten hoe ze deze mijlpalen kunnen begeleiden.
    Inhoud

    Kinderen zetten de belangrijkste stappen in hun emotionele ontwikkeling tussen 0 en 5 jaar. Als één van deze stappen onvoldoende ontwikkelt, heeft dat gevolgen voor de algemene ontwikkeling van het kind. Welke die stappen zijn en hoe we kinderen daarbij kunnen begeleiden is het onderwerp van deze werkwinkel.

    Ontdek in deze werkwinkel de bevindingen uit het onderzoek van Stanley Greenspan:

    • De verschillende mijlpalen die kinderen moeten ontwikkelen tussen 0 en 5 jaar;
    • De 6 verschillende fasen die elk op zich heel belangrijk zijn;
    • Het proces om uit te groeien tot een individu met een goed ontwikkeld zelfbeeld en vertrouwen in zichzelf en zijn omgeving.


    Geen enkele mijlpaal kan worden overgeslagen en vaak vinden problemen die kleuters vertonen hun oorsprong in wat vroeger sociaal-emotioneel onvoldoende werd ontwikkeld. Het is voor leraren daarom heel waardevol om deze mijlpalen te kennen en te kunnen herkennen bij kleuters. je krijgt tips om kinderen te begeleiden ondersteund door veel videomateriaal!



    Methodiek

    Discussie en veel videomateriaal geven inzicht in het thema.

    Beginsituatie

    /

    Beurten
    • A: 14:00 tot 15:15
    • B: 15:45 tot 17:00
    Docenten
    • Albert Janssens
    Doelgroep

    Peuter- en kleuteronderwijzers

    Doelstelling

    Laat de kleuters erop los exploreren, experimenteren, ontdekken en onderzoeken.

    Inhoud

    De nadruk ligt op het verkennen van de eigenschappen van materialen en voorwerpen die dicht bij de leefwereld van de kleuters liggen. Je speelt in op hun enthousiaste, nieuwsgierige en onderzoekende houding. 

    Tijdens deze workshop krijg je ideeën waarmee je de natuurlijke nieuwsgierigheid, creativiteit en ontdekkingsdrang van de kleuters kan prikkelen. Dit door open materialen aan te bieden waarmee ze kunnen exploreren, experimenten en uitproberen. 

    We denken hierbij aan natuurmateriaal, goedkoop decoratiemateriaal, kosteloos materiaal en nog veel meer. 

    Kortom ‘Loose Parts’ die voor het grijpen liggen binnen in en rond hun leefwereld. 


    Tijdens deze ontdekkingstocht begin je met klassikale activiteiten en een leerkracht als onderzoekende professor. Deze activiteiten evolueren tot het stimuleren van zelfstandige ontdekmomenten aan een tafel, op een mat, in een hoek of ontdekhoek. 

    Voor oudere kleuters krijg je ideeën waarmee je ontdekdozen met of zonder opdrachtenkaarten kan samenstellen. Deze zijn vooral gericht op het stimuleren van het onderzoekend en zelfstandig leren.

    Methodiek

    Deze workshop wordt op een interactieve werkwijze aangeboden.

    Beginsituatie

    /

    Beurten
    • A: 14:00 tot 15:15
    • B: 15:45 tot 17:00
    Docenten
    • Tineke Turck
    • Art de Co
    Doelgroep
    • Peuter- en kleuteronderwijzers
    • CLB-medewerkers
    Doelstelling
    • De deelnemers krijgen concrete tools om via spel connectie te maken met kleuters;
    • De deelnemers kunnen verbinding maken met alle kleuters, ook met de kleuters met wie de leerkracht het soms moeilijk heeft in de klas.
    Inhoud
    • Is verbinding voelen voor jou belangrijk maar heb je soms het gevoel dat de connectie met je kleuters even zoek is? Leer je graag hoe je via spel je band met je kleuters kan verstevigen? 
    • Ben jij nieuwsgierig naar wat het gedrag van de kleuters uit je klas jou kan vertellen over hun gevoelens en gedachten?
    • Ben je op zoek naar manieren om de kinderen uit je klas te helpen omgaan met stress? En wat jouw rol als leerkracht daarbij kan zijn? 

    Maak kennis met Samen-Spel en stressregulatie, het resultaat van (praktijkgerichte) onderzoeken aan de KU Leuven en aan de UC Leuven-Limburg. 


    Methodiek
    • Bekijken en bespreken video’s good examples of practice 
    • Toepassing theorie in concrete casussen 
    Beginsituatie
    Affiniteit met kleuteronderwijs als leerkracht, zorgleerkracht, ondersteuner, CLB-medewerker, directie
    Beurten
    • A: 14:00 tot 15:15
    • B: 15:45 tot 17:00
    Docenten
    • Caroline Vancraeyveldt

    Inschrijven

    niet mogelijk

     

    Praktische info

    Datum

    • woensdag 8 februari 2023
    van 14:00u tot 17:00u

    Locatie

    KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
    Etienne Sabbelaan 53
    8500 KORTRIJK, België

    Prijs

    € 59,00

    Type nascholing

    Dag van

    Leerformat

    Classic

    Onderwijsniveau

    • Kleuteronderwijs
    •    Peuter en eerste kleuter
    •    Tweede kleuter
    •    Derde kleuter

    Doelgroep

    • Leraren en docenten

     

    Maximum aantal deelnemers

    300

    Code

    D23-001