Afgelopen
Een goede ontwikkeling van de fijne motoriek is ontzettend belangrijk om een zelfstandig leven op te bouwen. Je gebruikt je handen de hele dag door. Het is ook een belangrijke voorwaarde om vloeiend en vlot te leren schrijven. Maar … hoe stimuleer je de fijn- en schrijfmotorische ontwikkeling van kleuters? Waar let je op? Welke oefeningen en materialen reik je het best aan zodat kinderen zelfvertrouwen en plezier hebben in het aanleren van deze vaardigheden? Hoe stimuleer je de tweedeling in de hand (steun- en bewegende vingers)? Welke spelletjes reik je aan om de vingerbeweeglijkheid te oefenen? Welke kleur- en schrijfmaterialen bied je aan? Hoe stimuleer je kleuters op weg naar een betere pengreep? Tijdens deze workshop krijg je handvatten aangereikt om speels en doordacht de fijne motoriek en pengreepontwikkeling te stimuleren.
PowerPointvoorstelling met ruimte voor interactie, oefenmomenten, gekoppeld aan praktijkvoorbeelden en concreet materiaal.
/
Praktisch aan de slag gaan in je kleuterklas rond het thema ‘computationele vaardigheden’
Tijdens deze werkwinkel gaan we dieper in op de algemene situering van de 21ste eeuwse vaardigheden met de focus op computationele vaardigheden en landen we bij de codeermogelijkheden voor kleuters. We waken er over om voldoende praktisch aan de slag te gaan, met oog voor budgettaire beperkingen in jouw klas.
Vervolgens belichten we het zogenaamde "unplugged" werken: het aanbrengen van computationele vaardigheden bij kleuters zonder computer, zonder tablet, zonder elektronica.
Tenslotte kan iedereen zelf verschillende robotjes uittesten: we brengen het nodige materiaal mee!
Tijdens deze werkwinkel starten we met een korte theoretische invalshoek omtrent computationele vaardigheden. Vervolgens mogen jullie zelf experimenteren met allerlei materialen die deze vaardigheden bij kleuters kunnen stimuleren.
Voorkennis is niet nodig, louter een open mind naar deze nieuwe denkmodellen in een kleuteromgeving is nodig! We starten bij de basis en hebben oog voor de verschillende methodische invalshoeken.
Mindfulness in de klas
De deelnemers brengen het volgende materiaal mee:
Een yoga-matje met kussentje is wenselijk, een makkelijk kussen om op de grond te zitten is ook mogelijk. Comfortabele kledij!
Een zicht bezorgen op hoe we kleuters op een ondernemende en onderzoekende manier aan wiskunde kunnen laten doen, onder begeleiding van de leerkracht in een rijke klasomgeving.
WISKUNDE ... is niet langer volgens een voorgeschreven (stappen)plan komen tot het juiste eindresultaat. WISKUNDE is proeven van, exploreren, onderzoeken, op ontdekking gaan, uitproberen, enz. en zo heel veel leren.
De 21e eeuwse vaardigheden doen zo ook hun intrede op wiskundig vlak in de kleuterklas. We willen de kleuters immers vanuit een onderzoekende en ondernemende houding kennis laten maken met de verschillende wiskundige inhouden.
Binnen deze sessie wordt vooreerst een theoretisch kader geschetst, om vervolgens de vertaling te maken naar de praktijk toe. De verschillende leeftijden en wiskundige inhouden komen hierbij aan bod.
Het theoretische gedeelte wordt gedoceerd. Het praktische gedeelte wordt deels gedoceerd maar er wordt zeker ook samen op pad gegaan. Er is ruimte voor interactie met de deelnemers.
Geen specifieke verwachtingen.
Kom luisteren naar mijn inspirerend taalverhaal!
Plezier beleven aan taal en spelen met taal is onontbeerlijk in de kleuterklas.
Via prentenboeken, leuke concrete materialen, praatplaten, … breng ik jou veel inspiratie om zelf aan de slag te gaan!
Daarnaast geef ik je heel wat tips a.d.h.v. drie taalgroeimiddelen. Veel spreekkansen aanbieden, een ruim taalaanbod voorzien en veel feedback geven, helpt om hiervoor te zorgen. We verkennen samen verschillende werkvormen en ervaringskansen.
Laat je inspireren!
De deelnemers brengen mee: pen en papier.
Kennismaken met concrete, haalbare ideeën om een tijdelijke of permanente multi-sensoriële omgeving te creëren.
/
Muziekinstrumenten hebben een ongelofelijke aantrekkingskracht. Met echte instrumenten zoals een cajon geef je de leerlingen een muzikale ervaring die niet mijlenver van hun leefwereld staat.
In deze sessie exploreer je de speelmogelijkheden van cajon en laagdrempelige low budget slagwerkinstrumenten.
Je krijgt hapklare uitgewerkte voorbeelden van muzikale didactische werkvormen met deze instrumenten. Tegelijkertijd krijg je ook een didactisch kader mee om dit zelf toe te passen op liedjes en muziek.
Opbouw van geleid doen/ervaren, focus op didactische principes naar zelf maken en doen.
/
Welke interventies zorgen ervoor dat meertalige kleuters bij kringactiviteiten beter kunnen volgen? Hoe kan je meertalige kleuters stimuleren om met woorden aan de slag te gaan?
Theorie:
Praktijk:
In deze vorming staat het vormgeven van STEM met kleuters centraal. STEM wordt hierbij gezien als een belangrijke hefboom om kinderen niet alleen te begeleiden in de ontwikkeling van STEM-geletterdheid, maar bovenal ook om kinderen hun persoonsgebonden ontwikkeling te versterken.
In de vorming worden vanuit de klaspraktijk aanknopingspunten en voorwaarden aangekaart voor STEM met verschillende leeftijdsgroepen van kleuters. Een toegankelijke methodiek wordt opgebouwd voor een krachtige speel- en leeromgeving waarin kleuters problemen kunnen oplossen via een samenspel van STEM-leergebieden (wiskundige initiatie, wetenschappen en techniek). Via allerlei praktijkvoorbeelden worden inspirerende invalshoeken belicht om STEM ‘te leren zien’ en deel te laten worden van de eigen praktijk.
Kinderen zetten de belangrijkste stappen in hun emotionele ontwikkeling tussen 0 en 5 jaar. Als één van deze stappen onvoldoende ontwikkelt, heeft dat gevolgen voor de algemene ontwikkeling van het kind. Welke die stappen zijn en hoe we kinderen daarbij kunnen begeleiden is het onderwerp van deze werkwinkel.
Ontdek in deze werkwinkel de bevindingen uit het onderzoek van Stanley Greenspan:
Geen enkele mijlpaal kan worden overgeslagen en vaak vinden problemen die kleuters vertonen hun oorsprong in wat vroeger sociaal-emotioneel onvoldoende werd ontwikkeld. Het is voor leraren daarom heel waardevol om deze mijlpalen te kennen en te kunnen herkennen bij kleuters. je krijgt tips om kinderen te begeleiden ondersteund door veel videomateriaal!
Discussie en veel videomateriaal geven inzicht in het thema.
/
Peuter- en kleuteronderwijzers
Laat de kleuters erop los exploreren, experimenteren, ontdekken en onderzoeken.
De nadruk ligt op het verkennen van de eigenschappen van materialen en voorwerpen die dicht bij de leefwereld van de kleuters liggen. Je speelt in op hun enthousiaste, nieuwsgierige en onderzoekende houding.
Tijdens deze workshop krijg je ideeën waarmee je de natuurlijke nieuwsgierigheid, creativiteit en ontdekkingsdrang van de kleuters kan prikkelen. Dit door open materialen aan te bieden waarmee ze kunnen exploreren, experimenten en uitproberen.
We denken hierbij aan natuurmateriaal, goedkoop decoratiemateriaal, kosteloos materiaal en nog veel meer.
Kortom ‘Loose Parts’ die voor het grijpen liggen binnen in en rond hun leefwereld.
Tijdens deze ontdekkingstocht begin je met klassikale activiteiten en een leerkracht als onderzoekende professor. Deze activiteiten evolueren tot het stimuleren van zelfstandige ontdekmomenten aan een tafel, op een mat, in een hoek of ontdekhoek.
Voor oudere kleuters krijg je ideeën waarmee je ontdekdozen met of zonder opdrachtenkaarten kan samenstellen. Deze zijn vooral gericht op het stimuleren van het onderzoekend en zelfstandig leren.
Deze workshop wordt op een interactieve werkwijze aangeboden.
/
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
€ 59,00
Dag van
Classic
300
D23-001