Klasmanagement: Hoe de klas motiveren en activeren?
Groepsdynamische aspecten

Doelstellingen

Een praktijkgerichte en interactieve opleiding die de focus legt op ‘Hoe krijg ik controle op mijn klasgroep en kan ik tegelijk op een adequate wijze omgaan met leerlingen die meer aandacht/zorg nodig hebben?

Inhoud

Een praktijkgerichte sessie  die de focus legt op ‘Hoe krijg ik controle op mijn klasgroep en kan ik tegelijk op een adequate wijze omgaan met leerlingen die meer aandacht/zorg nodig hebben? ’ 

Een leerkracht vandaag heeft het niet altijd onder de markt. In de klas ontmoet hij leerlingen die het hem knap lastig maken. Ze storen de les, negeren regels en afspraken en moeten voortdurend tot de orde worden geroepen. Maar er zijn anderzijds ook  de stille, angstige en teruggetrokken leerlingen waar hij zich zorgen over maakt. Het zou ook kunnen dat enkele leerlingen kampen met een dipje,  gepest worden of lijden onder de situatie thuis. Nog andere leerlingen gedragen zich erg bijzonder of opvallend zonder dat dit gedrag meteen verklaard kan worden  

Herken je jezelf in enkele van volgende uitspraken?

Leerlingen hebben soms een grote mond

Ik krijg mijn doelstellingen niet gehaald met deze klasgroep

Er lijkt wel met bijna met elke leerling iets aan de hand

Er wordt van mij verwacht dat ik voor elke leerling in mijn klas een eigen aanpak heb

Dan is deze workshop wellicht voor jou bedoeld. Tijdens deze workshop  komen technieken aan bod  om vanuit een groepsdynamisch perspectief greep te krijgen op de klasgroep en je te focussen op de lesinhoud i.p.v. voortdurend corrigerende tussenkomsten te moeten doen. 


Spreker: Maurits Wysmans, tot recent  opleidingshoofd Sociale Readaptatiewetenschappen: kinderen, jongeren en welzijn aan de UCLL . Hij is deskundig op het domein van opvoedings-en gedragsproblemen. Hij heeft  20 jaar praktijkervaring in het Centrum voor Leerlingenbegeleiding en diverse bijkomende opleidingen achter de rug. Daarnaast publiceerde hij diverse artikels en is co-auteur van het boek ‘Praten met ouders  ( uitgave Lannoo Campus ).  

Praktisch: Deze lesgever komt uit Limburg (cf. verplaatsingskost)


Deze vorming kan je samen aanvragen met de vorming Omgaan met probleemgedrag in klas- en schoolcontext (cursuscode: T25-119).


Methodiek

Een praktijkgerichte en interactieve opleiding 
Deze vorming kan, indien gewenst, ook online georganiseerd worden. In dit geval valt uiteraard de verplaatsingskost weg, maar rekenen we wel een kleine kost van 15 euro aan voor online logistiek. De lesgever geeft de voorkeur aan een fysieke vorming.

Beginsituatie

/

Inschrijven

 

Praktische info

Prijs per sessie

  • € 675,00 voor 1 sessie

Type nascholing

Team

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
  • Secundair Onderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten

 

Maximum aantal deelnemers

25

Code

T25-118