Inhoud
Klaverblad 1: wat is ‘denken’ en wat zijn executieve functies?
Wat is het verschil tussen hogere orde denken en lagere orde denken en waarop moeten we meer inzetten in ons onderwijsaanbod? Executieve functies zijn denkprocessen die ons gedrag aansturen. Over welke denkprocessen spreken we dan en hoe kunnen we deze denkprocessen uitdagen in een rijke leeromgeving?
Klaverblad 2: Wat is metacognitie en hoe kunnen we metacognitie aan bod laten komen in ons onderwijsaanbod?
Welke vragen stellen we aan leerlingen als we hen metacognitief willen doen denken? Hoe kunnen we leerlingen laten nadenken over hun eigen intra persoonlijke vaardigheden? Hoe kunnen we waardenontwikkeling ondersteunen via gerichte vraagstelling en dieptegesprekken met kinderen?
Klaverblad 3: Zelfregulatie en zelfregulerend leren
Wat zijn de aspecten en fasen van zelfregulerend leren/leven? Welke vaardigheden zijn noodzakelijk te ontwikkelen en welke ontwikkeling doorloopt de leerling (van observatieniveau over imitatieniveau en zelfbeheersingsniveau naar zelfregulatieniveau)?
Klaverblad 4: resilience (veerkracht), flexibiliteit en omdenken
Wat betekent de growth mindset tegenover de fixed mindset en wat heeft dat als gevolg voor ons didactisch handelen en feedback geven? Omgaan met tegenslagen, hoe maken we kinderen sterk wanneer mislukken de overhand neemt? De snel veranderende context vraagt flexibiliteit en denken en handelen. Hoe kunnen we probleem-denken ombuigen tot denken in uitdagingen?
Kaders en inzichten worden gekoppeld aan pedagogisch didactisch handelen in de klas.