Spe(e)lplaats
Spelvormen voor een sociale en ‘diverse’ speelplaats

Doelstellingen
  • Inzicht krijgen in de veiligheidsaspecten van een goede speelplaatsorganisatie;
  • Kapstokken en inspiratie verzamelen voor creatieve spelvormen op de speelplaats, gericht op de brede diversiteit van de schoolbevolking.
Inhoud

Driinggg! Speeltijd!!

Voor veel kinderen is de speelplaats inderdaad een SPELplaats: een plek om heerlijk vrij te spelen met vriendjes. Daarnaast zijn er nog heel wat andere leerlingen. Enkelen zijn vergeefs op zoek naar een stille plek, anderen verkennen mogelijkheden om hun frustratie af te reageren en weer anderen proberen onzichtbaar te worden om pestgedrag te vermijden. Sommigen willen zo graag meespelen, maar weten niet hoe ze dat moeten aanpakken en staan eeuwig te aarzelen. En dan zijn er ook nog die kinderen die zich geen andere keuze weten dan steeds dezelfde spelletjes te spelen of zich stierlijk te vervelen.

Onze taak is veel breder dan ‘toezicht houden’. De kansen om van een speelplaats een sociale oefenplek te maken, liggen voor het grijpen. Eerst moeten we de basisvoorwaarde vervullen en een veilige ruimte creëren voor iedereen. Dan ligt de weg open voor creatieve spelvormen die alle kinderen in hun brede diversiteit de mogelijkheid bieden om op een verfrissende en uitnodigende manier met elkaar in interactie te gaan. In deze sessie krijg je kapstokken en bakken inspiratie om meteen aan de slag te gaan.


Deze vorming kan, indien gewenst, ook online georganiseerd worden.

Methodiek

Beknopte theoretische achtergrond, concrete illustraties, beschrijving, demonstratie en inoefening van spelvormen.

Inschrijven

 

Praktische info

Docent

    Ipse bvba
  • Rishi Panchasara

Prijs per sessie

  • € 595,00 voor 1 sessie

Type nascholing

Team

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten
  • Opvoeders
  • Zorgcoördinatoren

 

Maximum aantal deelnemers

25

Code

T21-158