Binnen een kort tijdbestek verwerven de deelnemers de competentie om op een originele en creatieve manier met poëzie om te gaan. ‘Versjes’ staan niet langer synoniem voor gedichten, maar de ongedwongen inbreng van de kinderen zorgt voor afgewerkte eigen verhaaltjes. Door de klankrijkdom willen de kinderen de speelse gedichten ook graag vertolken.
Tijdens een eerste gedeelte van de vorming maken de deelnemers kennis met verrassende gedichten. Niet het eindrijm overheerst in poëzie die aanspreekt door de vorm, klank, ritme en een kleurrijk taalgebruik. We leggen klemtonen en beklemtoonde rusten; op die manier worden ‘gedichten’ verkorte, verdichte verhaaltjes die nóg meer herkenbaar worden voor de kleuters en leerlingen van de eerste graad. Lees- en luisterplezier gaan hand in hand. Het wordt een kennismaking met poëzie waarin ‘rijmen’ synoniem wordt van ‘spelen met klanken’, van ritme en verhaal. De deelnemers bewegen ritmisch op aangereikte gedichten.
Daarna gaan we zelf aan de slag en word je vaardig gemaakt om met heel veel creativiteit onverwacht leuke gedichten of verkorte verhaaltjes te verzinnen.
Door te fantaseren groeit een ‘woordwolk’ bij prenten, posters of kopieën van bekende meesters. Door te oefenen krijgen gedichten of verhaaltjes plots vorm. De inbreng van de deelnemers zal het afgewerkte product leuk en herkenbaar maken. Of hoe we onze kleuters en leerlingen van de eerste graad kennis kunnen laten maken met kunstenaars uit bv. de Cobra-beweging! En uiteraard nemen ze dan via kleurrijke posters met eigen gedichten ook deel aan een project ‘kunst(ig) op school’!
Loskomen van het begrip ‘versjes’ als synoniem voor gedichten en poëzie.
Team
Classic
20
T21-132