De didactische meerwaarde van flipping the classroom
De klastijd optimaal gebruiken in functie van meer diepgaand leren

Afgelast

Dit initiatief wordt georganiseerd vanuit Vives Hogeschool,
powered by Eekhout Academy

Doelstellingen
  • De voorbereiding en de klastijd didactisch op elkaar afstemmen.
  • De klastijd organiseren en invullen zodat leerlingen komen tot diepgaand leren.
Inhoud

Flipping the classroom kan een antwoord bieden op een aantal uitdagingen waar we de dag van vandaag voor staan. In de vrijgekomen klastijd van een flipped classroom kunnen leerlingen meer diepgaand leren. Leerkrachten krijgen tijdens hun les meer tijd om formatief te evalueren en feedback te geven aan leerlingen en waar nodig te gaan differentiëren. Op die manier ontstaat ‘flipped learning’ of met andere woorden: meer diepgaand leren door het optimaal gebruiken van je klastijd. 

In deze sessie willen we een aantal didactische handvatten aanreiken voor de vormgeving van flipping the classroom met expliciete aandacht voor de didactische invulling van de klastijd: 

  • werkvormen die kunnen ingezet worden om leerlingen te activeren en te stimuleren tot diepgaand leren;
  • aandachtspunten voor een leerkracht om voldoende feedback te geven en reflectie bij leerlingen te stimuleren.
Methodiek

Werksessie waarbij we mogelijkheden verkennen voor het invullen van de klastijd a.d.h.v. good practices. 

We staan stil bij de didactische meerwaarde van flipping the classroom. Het gaat niet om het technische aspect van het maken van filmpjes, podcasts, enzoverder. 

Edities

Code Sessies Status
I22-103-A Afgelast
woensdag 13 oktober 2021
13.30u tot 16.30u
KH VIVES Campus Brugge
p/a Xaverianenstraat 10
8200 Sint-Michiels, België
niet mogelijk

Inschrijven

niet mogelijk

 

Praktische info

Docent

    Evelien Schyvinck
  • Leen Van Craesbeek

Aantal edities

0

Prijs

€ 59,00

Type nascholing

Individu

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
  •    Gewoon Basisonderwijs
  •       Lager Onderwijs
  •          Tweede graad
  •          Derde graad
  • Secundair Onderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten

 

Maximum aantal deelnemers

25

Code

I22-103