Afgelopen
Deze studiedag draait volledig rond het inzicht in alle aspecten van het rekenen met breuken in combinatie met speelse oefenvormen.
Elke rekenformule vertelt het verhaal van een verandering in hoeveelheden. We rekenen wanneer we het resultaat van die verandering kunnen voorspellen. Het was een hele uitdaging om dit statement waar te maken voor de breukenwereld. Hoe vertel je een kind dat er achter 2/9 + 1/3 een echte realiteit schuilgaat? De ervaring leert dat dit het best werkt door eerst grondig in te zetten op het inzicht in deze materie om dit vervolgens te stabiliseren in een –liefst speelse– oefentijd.
Voor het inzichtelijk werken is de keuze van materiaal belangrijk. Welke voorstellingswijze gebruik je wanneer? En hoelang? En hoe? Dergelijke aspecten komen tijdens deze studiedag uitgebreid aan bod. Zodra een kind de breuken goed kan visualiseren, moet het aan de slag met de basisvaardigheden vereenvoudigen, gelijknamig maken en ordenen. Deze leiden dan weer tot het optellen en aftrekken. Er is in de loop van de dag ook (beperkte) aandacht voor het vermenigvuldigen en delen van breuken.
In het laatste deel gaan we in op breukgerelateerde rekenitems zoals het omgaan met procenten, de link van breuken met kommagetallen en het omgaan met evenredigheden.
Dit is een online vorming. De vorming zal doorgaan via Zoom.
Alle deelnemers zullen vooraf de deelnamelink in hun mailbox ontvangen.
Code | Sessies | Status | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
I22-053-A |
|
niet mogelijk |
1
€ 110,00
Individu
Classic
24
I22-053