Nieuw dit schooljaar
Afgelopen
TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) doet wereldwijd al vijfentwintig jaar onderzoek naar de effectiviteit van het onderwijs in de exacte vakken.
TIMSS geeft landen de mogelijkheid in kaart te brengen hoe goed hun leerlingen in de exacte vakken presteren in vergelijking tot andere landen. Maar het onderzoek biedt meer dan alleen een internationale ranglijst. TIMSS verzamelt ook informatie over waarom leerlingen in het ene land beter presteren dan in een ander land. Met deze kennis zou de ongelijkheid tussen en binnen landen in de onderwijskansen van leerlingen teruggedrongen kunnen worden. Doordat TIMSS elke vier jaar herhaald wordt, geeft het ook een beeld van ontwikkelingen in leerprestaties en in het onderwijs over de jaren heen.
Vlaanderen nam al verschillende keer deel aan het onderzoek dat sinds 1995 in vierjaarlijkse cycli toetsen wiskunde en wetenschappen afneemt bij leerlingen uit het 4de leerjaar lager onderwijs (internationaal aangeduid als grade 4) en bij leerlingen uit het 2de jaar van de 1ste graad secundair onderwijs (grade 8).
Onze situatie wordt dan vergeleken met de ‘EU-vergelijkingslanden’ (Cyprus, Denemarken, Duitsland, Engeland, Finland, Frankrijk, Ierland, Italië, Nederland, Noord-Ierland, Noorwegen, Oostenrijk, Portugal, Spanje en Zweden) die een waardevolle vergelijkingsbasis opleveren voor het voor het Vlaamse onderwijs.
Enkele erg samengevatte besluiten zouden kunnen zijn:
Achter deze korte samenvattingen zit echter een veel rijker spectrum van informatie, analyse, context en beleving. Met deze studiedag willen we het rapport voor de Vlaamse context begrijpen en kijken welke aanpak effectief kan zijn en dit dan illustreren met praktijkvoorbeelden.
Timing
13.00 u.: Onthaal
13.30 u.: Keynote door Peter Van Petegem: Vlaanderen in TIMSS 2019 (UAntwerpen)
14.30 u.: Workshops beurt 1
15.30 u.: Pauze met koffie, thee of frisdrank
16.00 u.: Workshops beurt 2
17.00 u.: Einde
Leerkrachten en directies kleuteronderwijs
Tijdens deze sessie wordt vooreerst een blik geworpen op de betekenis en de oorsprong van deze term. De koppeling met de 21ste eeuwse vaardigheden en ZILL wordt gemaakt. Vervolgens wordt de term concreet gemaakt door een aantal specifieke praktijkvoorbeelden te schetsen uit de kleuterklas.
WISKUNDE... is niet langer volgens een
voorgeschreven (stappen)plan komen tot het juiste eindresultaat. WISKUNDE is
proeven van, exploreren, onderzoeken, op ontdekking gaan, uitproberen, enz. en
zo heel veel leren.
De 21e eeuwse vaardigheden doen zo ook hun intrede
op wiskundig vlak in de kleuterklas. We willen de kleuters immers vanuit een
onderzoekende en ondernemende houding kennis laten maken met de verschillende
wiskundige inhouden.
Binnen deze sessie wordt vooreerst een theoretisch kader geschetst, om vervolgens de vertaling te maken naar de praktijk toe. De verschillende leeftijden en wiskundige inhouden komen hierbij aan bod.
KH VIVES Campus Kortrijk
Doorniksesteenweg 145
8500 Kortrijk, België
€ 55,00
Dag van
Classic
150
D22-022