Afgelopen
Timing:
08.30 u. - 09.00 u.: onthaal + didactische leermiddelenbeurs
09.00 u. - 09.30 u.: plenumreferaat in de aula
09.30 u. - 10.45 u.: werkwinkels beurt 1
10.45 u. - 11.15 u.: pauze + didactische leermiddelenbeurs
11.15 u. - 12.30 u.: werkwinkels beurt 2
Locatie:
Centrum d'Abdij
Baron Ruzettelaan 435
8310 BRUGGE (Assebroek)
We verwelkomen jullie graag veilig in d’Abdij. Gelieve een mondmasker te dragen bij verplaatsingen in het gebouw en waar het druk is. Zodra je op een veilige afstand neerzit, kan je het mondmasker afzetten. Dank je wel alvast!
Inspiratie, fantasie aan het werk zetten, ontspanning.
Drie bomen dromen over hun toekomst. De één al grootser dan de andere.
De realiteit lijkt eerst heel hard en heel bedroevend, maar dan schemert er iets wonderlijks door…
zandkunst theatervoorstelling
Met de vingers in droog zand tekenen op een lichtbak.
Een verhaal opbouwen met tekeningen die in elkaar overvloeien.
Deze techniek is zowel in W.O.-lessen als lessen muzische vorming bruikbaar, maar vandaag focussen we op het vak Godsdienst:
Je gebruikt een overheadprojector die op veel scholen werkloos in de kelder of op zolder staan.
We beginnen met een initiatie in de basistechnieken + groepsgesprek.
Zelf in groepjes van drie een korte voorstelling opbouwen.
We werken naar een toonmoment door vrijwillige deelnemers.
Tot slot: ideeën om dit in de klaspraktijk en in vieringen te gebruiken.
Tekentalent, fantasie en creatief denken is een voordeel, maar niet vereist voor deze workshop.
Tijdens deze werkwinkel maak je kennis met mindfulness voor kinderen, je ervaart de kracht van het NU en leert hoe je het in de klaspraktijk uitbouwt in je godsdienstlessen en daarbuiten.
De leerkrachten hoeven geen voorkennis te hebben, enkel een “open mind” en de bereidheid om samen de wonderlijke wereld van mediteren en mindfulness met kinderen te ontdekken.
De leerkrachten hoeven geen voorkennis te hebben, enkel een “open mind” en de bereidheid om samen de wonderlijke wereld van mediteren en mindfulness met kinderen te ontdekken.
De deelnemers brengen mee:
Een yoga-matje met kussentje is wenselijk indien je de oefeningen graag liggend uitvoert, een makkelijk kussen om op de grond te zitten is ook mogelijk.
Verkennen en verdiepen van Bijbelverhalen.
Zill: Rklg3 – Muva3 – TOmn2 – Tomn3 – Serv1
Een diorama is een soort kijkkast, een miniatuurwereld, waarmee we een verhaal kunnen verkennen en verdiepen.
Door gebruik te maken van het diorama kunnen we de kleinsten laten kennismaken met een (Bijbel)verhaal.
Het diorama kan nadien in de godsdiensthoek worden geplaatst. Binnen het ‘zelfstandig spelen en leren’ biedt het dan ervaringskansen en evaluatiemogelijkheden aan.
Een grote schoendoos en basis knutselmateriaal (schaar, potlood, lat, fijne penselen,...)
In deze werkwinkel leren de deelnemers het spel KARPOS beter kennen. Ze gaan op ontdekking wat dit spel te bieden heeft voor leerlingen van de derde graad lager onderwijs.
Karpos is het Griekse woord voor vrucht. Paulus gebruikt dit woord in zijn brief aan de christenen van Galatië. In het slot spoort hij de lezers aan om zich te laten leiden door de Geest. Wie zo leeft, zal een mooi resultaat zien: de vrucht van de Geest! Met dit spel willen we leerlingen en leerkrachten op weg helpen naar het vormsel, naar de ontdekking wie Paulus is en naar zijn boodschap voor ons vandaag.
Via leuke opdrachten en boeiende vragen gaan ze samen op zoek naar wat de vrucht van de Geest concreet inhoudt en staan ze stil bij de betekenis van het vormsel. We willen de jongeren aansporen om ontvankelijk te zijn voor Gods Geest en om liefdevolle, vreugdevolle, geduldige, vredevolle, vriendelijke, goede, trouwe, zachte en ingetogen jongeren te zijn. Het spel heeft twee grote doelstellingen. Allereerst probeert elke speler individueel zo snel mogelijk het einde van het ganzenbord te bereiken. Anderzijds moeten de spelers samenwerken en zo alle vruchten van de Geest ontdekken.
Vooreerst zal de context waarin dit spel ontwikkeld werd uit de doeken worden gedaan, daarna krijgen de deelnemers de gelegenheid om in groepjes van vier het spel verder te verkennen.
In deze werkwinkel leren de deelnemers de methode Godly Play kennen aan de hand van het verhaal van Don Bosco, een gloednieuw verhaal voor allen die graag met kinderen en jongeren werken.
Bijbelverhalen verliezen hun kracht nooit, zeker niet als ze op een speelse manier worden verteld. En dat is wat Godly Play doet. Door de combinatie van spel, ritueel, creativiteit en verhaal helpt Godly Play jong en oud in hun gelovige zoektocht. Oorspronkelijk werd de methode ontwikkeld in Amerika. In februari 2012 werd ze ook in Vlaanderen geïntroduceerd. Het is niet te verwonderen dat de Don Boscobeweging van bij het begin mee op de kar is gesprongen van deze vernieuwende en diepgewortelde manier om Bijbelverhalen te vertellen. Want net zoals Don Bosco vertrouwt Godly Play op de kracht van het inzetten van Bijbelverhalen in opvoeding. Zo is het verhaal van Don Bosco ontstaan en in deze werkwinkel kan je met de methode Godly Play én met het verhaal van Don Bosco kennis maken.
Na een korte uitleg over de methode Godly Play wordt een volledige Godly Play-sessie aangeboden. Nadien is er kans tot uitwisseling over de ervaring en tot het stellen van vragen.
Aan de hand van een leerwandeling op de oudste Belgische begraafplaats verkennen we het omgaan met de dood in de voorbije eeuwen. Daarnaast verdiepen we ons op hoe mensen op vandaag oude graven herwaarderen in woord en beeld. We bieden gaandeweg werkvormen en tips aan om met leerlingen op een zinvolle manier kennis te maken met funeraire kunst, de opgedane ervaringen en vragen te verwerken op persoonlijk vlak.
Net voor Allerzielen bezoeken we de begraafplaats van Assebroek. Al meer dan 30 jaar wordt geijverd om graven te recycleren en gestalte gegeven aan een eigentijdse invulling voor het omgaan met de dood.
Hugo Verkest en Pieter Vanbiervliet (VIVES Torhout) stippelden een parcours uit om de deelnemers wegwijs te maken bij de beeldvorming vroeger en nu aangaande lijden, sterven en de dood.
Er worden vooraf, tijdens en na de wandeling diverse werkvormen uitgetest.
Aan de hand van getuigenissen (online) wordt duidelijk gemaakt hoe bepaalde geloofsgemeenschappen op een specifieke manier omgaan met de dood. Ook staan we stil bij een aantal inzichten die ons worden aangereikt door schrijvers en ervaringsdeskundigen.
Het uitwisselen van eigen ervaringen:
Katholiek Onderwijs Vlaanderen regio West-Vlaanderen d'Abdij Brugge
Baron Ruzettelaan 435
8310 ASSEBROEK, België
€ 68,00
Dag van
Classic
200
D22-006