Dag van de opvoeder (online)

Afgelopen

Inhoud

De Dag van de opvoeder zal niet - zoals gepland - in de gebouwen van de Kulak Kortrijk kunnen doorgaan. De stuurgroep besliste om er een online editie van te maken.

Timing:

08.30 u. – 10.00 u.: werkwinkels – beurt 1

10.00 u. – 10.30 u.: pauze 

10.30 u. – 12.00 u.: werkwinkels – beurt 2


De deelnamelinken zullen donderdag 28-01 doorgestuurd worden naar het mailadres waarmee je jouw inschrijving hebt gemaakt.

Werkwinkels

Doelstelling
  • Beter hanteren van de dagelijkse stress;
  • Het juiste antwoord bieden op tegenslagen en moeilijke situaties.
Inhoud

We leven in burn-out tijden. We moeten met z’n allen meer, sneller en beter presteren, en onze to-do lijsten groeien sneller dan we ze kunnen bijhouden.

Hoe sta je sterk te midden van de dagelijkse wervelstorm?

Wat met de zware tegenvallers, die ons onderuit lijken te halen?

Methodiek
  • Analyse van je eigen functioneren;
  • Aanleren van kaders en technieken voor stresshantering, motivatie en versterking.
Beurten
  • A: 08:30 tot 10:00
  • B: 10:30 tot 12:00
Docenten
  • Jeroen Walravens
Doelstelling
  • Zicht op de digitale leefwereld van jongeren
  • Reflectie op de eigen rol van leraar en opvoeder inzake sociale media

Inhoud

Hoe gaan jongeren om met digitale media? Wat betekent dat voor opvoeders? Hoe kunnen wij hiermee omgaan op school? Inzichten, cijfers en weetjes over de digitale wereld van jongeren nu en morgen.

Methodiek
  • Interactief webinar met cijfers uit onderzoek en kennis uit actualiteit en publicaties
  • Reflectie in kleine groep met gezamenlijke terugkoppeling

Beurten
  • A: 08:30 tot 10:00
  • B: 10:30 tot 12:00
Docenten
  • Koen Vandenhoudt
Inhoud
Vergaderingen leiden op een degelijke, interactieve, zinvolle en aangename manier is niet simpel! Daarbij de actieve inbreng van alle teamleden krijgen, is voor velen een utopie. Bij coöperatief vergaderen voelen alle deelnemers zich verantwoordelijk voor een efficiënt, interactief en productief verloop van de vergadering. Coöperatief vergaderen richt zich op een goede groepsdynamiek en geeft de kans om besluitvorming zo te organiseren dat dit gestructureerd en stapsgewijs kan gebeuren. Deze sessie is een introductie. Gaandeweg proef je de sterkte van het Kaganconcept en ervaar je enkele Kaganstructuren.  
Beurten
  • B: 10:30 tot 12:00
Docenten
  • Art de Co
Doelstelling
  • Kennismaking met de growth mindsettheorie van Carol Dweck.
  • Omzetten van de growth mindsettheorie in de praktijk.
Inhoud

De afgelopen jaren is de growth mindsettheorie van Carol Dweck ook in België steeds bekender geworden. Dat is goed nieuws, want deze krachtige theorie is een echte meerwaarde voor ons onderwijs. Ze doet jou als opvoeder op een andere manier kijken naar leerlingen, collega’s en jezelf.

Growth mindset focust op proces en groei. Daardoor zijn leerlingen veel gemotiveerder, durven ze uitdagingen aan te gaan en hebben ze meer zin in leren. Een growth mindset helpt kinderen en volwassenen het beste uit zichzelf te halen. Hier speelt zowel het lager als secundair onderwijs een cruciale rol: wil een kind of een jongere zijn talenten en intelligentie (levenslang) optimaal benutten, dan is het van belang dat hij/zij een growth mindset ontwikkelt.

Hoe doe je dat? Hoe zet je deze krachtige theorie om in de praktijk? Hoe maak je leerlingen bewust van hun mindset en help je hen om een growth mindset te vormen?

Tijdens deze sessie geven we een antwoord op deze en andere vragen. In het eerste deel wordt de mindsettheorie van Carol Dweck toegelicht. In het tweede deel worden praktische tips en materiaal meegegeven om de theorie om te zetten naar de praktijk. 

Methodiek
  • Interactieve sessie met veel ruimte voor vragen, bedenkingen en ervaringen uit de groep.
  • Aan de hand van informatieoverdracht, concrete praktijkvoorbeelden, groepsdiscussie en oefeningen wordt de theorie omgezet in de praktijk.
Beurten
  • A: 08:30 tot 10:00
  • B: 10:30 tot 12:00
Docenten
  • Ilse Vande Walle
Doelstelling
  • Inzicht krijgen in het ontstaan van verbale conflicten;
  • Vormen van verbale agressie herkennen;
  • Gepast assertief leren communiceren om verbale conflicten te voorkomen of te ontmijnen.
Inhoud

Leerkrachten, opvoeders, directieleden, ondersteunend personeel … allemaal communiceren we voortdurend met ouders, leerlingen, collega’s … en allemaal verzeilen we wel eens in conflictsituaties. Onze gesprekspartner komt verbaal aanvallend uit de hoek, of wil zijn frustratie kwijt, of dreigt met erger.

Als we in zulke situaties intuïtief reageren, lopen we het risico dat de onenigheid escaleert. Dat is nadelig voor alle betrokkenen. We kunnen ook doordacht en rationeel reageren, zodat we het conflict met de leerling, met de vader of moeder, met de collega ontmijnen en toch bij ons standpunt blijven.

In de sessie belichten we de oorzaken van verbale conflicten, we ontdekken de kenmerken van escalatie en leren preventieve communicatietechnieken. We ervaren hoe gepast assertief te reageren in verschillende stadia van verbale agressie om de lont uit het kruitvat te halen.

Eigen casussen aangebracht door de deelnemers kunnen besproken worden.

Methodiek

Interactieve uiteenzetting, gedachtewisseling, oefeningen en simulaties.

Beurten
  • A: 08:30 tot 10:00
  • B: 10:30 tot 12:00
Docenten
  • Rishi Panchasara
  • Ipse bvba
Inhoud

Als opvoeder krijg je soms te maken met gedrag van kinderen en jongeren waar je geen vat lijkt op te hebben. Opvoedingsmethodes die vroeger wel nog werkten, lijken nu te falen. Grenzen stellen lukt niet meer en respect voor gezagsfiguren lijkt verdwenen. Ook praten of onderhandelen met het kind zorgt voor eeuwige discussies....waarbij helaas vaak de ouder of de opvoeder het onderspit moet delven. Vaak sta je dan als gezagsfiguur met je rug tegen de muur en voel je je machteloos. Deze machteloosheid zorgt voor een vicieuze cirkel waarbij het gedrag verergert, de spanningen hoger oplopen en de band tussen opvoeders en kinderen onder druk komt te staan. 

In deze lezing maken we kennis met een nieuwe manier om autoriteit op te bouwen. We overlopen een 5-tal ingrediënten voor een krachtige maar ook warme aanpak en illustreren dit met concrete technieken die ouders en opvoeders terug in hun kracht zetten. We zien ook hoe we vastgelopen situaties of extreem moeilijk gedrag nog kunnen keren.

Beurten
  • A: 08:30 tot 10:00
  • B: 10:30 tot 12:00
Docenten
  • Nadine Callens

Inschrijven

niet mogelijk

 

Praktische info

Datum

  • maandag 1 februari 2021
van 08:30u tot 12:00u

Locatie

Webinar
Online websessie 0
Online websessie, België

Prijs

€ 55,00

Type nascholing

Dag van

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Secundair Onderwijs

Doelgroep

  • Opvoeders

 

Maximum aantal deelnemers

200

Code

D21-012