“Ik leer schrijven!”
Schrijfmotoriek: voorbereiding, mogelijkheden, moeilijkheden en beperkingen

Doelstellingen
  • Inzicht krijgen in de verschillende onderdelen van schrijfmotoriek en grafomotoriek, tekenen en kleuren.
  • Weten wat we wanneer moeten doen en wanneer we moeten verwijzen.
  • Inzicht verwerven in goede oefeningen en een goede schrijfmethode en potloodgreep.
Inhoud

We geven antwoorden op volgende vragen:

  • Wat is schrijven en waarom is dit zo moeilijk?
  • Schrijfmotoriek, visuomotoriek en grafomotoriek?
  • Wat zijn de deelbewegingen van het schrijven?
  • Wat zijn de deelvaardigheden van schrijven?
  • Hoe is de correcte potloodgreep en waarom?
  • Aanleren potloodgreep: wie, wanneer, hoe?
  • Hoe is de juiste schrijfhouding?
  • Wat is de taak van de verschillende participanten?
  • Wat is een goede voorbereiding?
  • Wat is een goede schrijfmethode?
  • Verbonden schrift of niet?
  • Welk schrijfmateriaal is goed?
  • Welke oefeningen zijn goed?
  • Wat is de functie van tekenen en inkleuren?
  • Welke schrijfmoeilijkheden zijn er?
  • Wanneer moeten we als leerkracht kinderen doorverwijzen?
  • Wanneer gebruiken we een computer?

De school moet steeds op voorhand vragen en gevalsbesprekingen formuleren en doorsturen. Deze worden dan op de studiedag door mij beantwoord en besproken en zo wordt het echt een studiedag op maat van de school.

Methodiek
  • We oefenen actief, we ervaren schrijfmoeilijkheden en we geven tips en adviezen om kinderen met schrijfproblemen te helpen.
  • We demonstreren ook verschillende hulpmiddelen, tips en goede oefeningen om het schrijven makkelijker te maken.
Beginsituatie

De school moet steeds op voorhand vragen en gevalsbesprekingen formuleren en doorsturen. Deze worden dan op de studiedag door mij beantwoord en besproken en zo wordt het echt een studiedag op maat van de school.

Inschrijven

 

Praktische info

Docent

    Marc Litière

Prijs per sessie

  • € 1.100,00 voor 2 sessies

Type nascholing

Team

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  •       Tweede kleuter
  •       Derde kleuter
  •       Eerste graad
  •       Tweede graad
  • Buitengewoon Basisonderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten
  • Zorgcoördinatoren
  • CLB-medewerkers

 

Maximum aantal deelnemers

25

Code

T21-121