STEM-uitdagingen met Arduino
Arduino programmeren met Ardublock (basis)

Afgelast

Doelstellingen

Na deze sessie kan je een eenvoudige logische sturing opbouwen, waarbij in functie van een aantal input poorten een output schakelt.

Inhoud

Met Arduino kan op een goedkope en eenvoudige manier, met een grote succes ervaring, aan STEM gedaan worden.

Programmeren met Arduino kan op verschillende niveaus. Op een grafische manier kan dit ook met de leerlingen uit de eerste graad SO in het kader van STEM/TA/Techniek.

In deze sessie leren we aan de hand van eenvoudige oefeningen de basisprincipes van Arduino. We gaan eenvoudige elektronische componenten (zoals LED's) schakelen, een grafisch programma schrijven en uploaden naar het Arduino bordje.

Wat mag je verwachten in deze sessie:

  • Op een eenvoudig manier grafisch programmeren met Ardublock (herwerkt door Bart Huyskens)
  • LED's en RGB-led (LEDstrip) sturen
  • LED’s en RGB-led sturen met BT-module en gedownloade app vanuit de PlayStore (Android)
  • Programmeren van drukknoppen, LCD-scherm, LDR, temperatuursensor, ultrasonic sensor, servomotoren, enz…
  • Virtueel programmeren met TinkerCad (circuits)
  • voorbeelden om Arduino te gebruiken in een totale STEM-les


Het gebruik van de door Arduino IDE gestructureerde programmeertaal (C/C++) wordt in deze sessie niet aangeleerd.

Methodiek

De deelnemers krijgen per 2 de kans om zelf aan de slag te gaan met de Arduino.

Beginsituatie
  • Een voorkennis in programmeren is een pluspunt maar niet vereist. 
  • Gelieve (indien mogelijk) een smartphone of tablet met besturingssysteem Android mee te brengen.

Edities

Code Sessies Status
I21-106-A Afgelast
woensdag 2 december 2020
13.30u tot 16.30u
Talent-is Campus Engineering Veurne
Ieperse Steenweg 90
8630 VEURNE, België
niet mogelijk

Inschrijven

niet mogelijk

 

Praktische info

Docent

    Bruno De Wyngaert
  • Frederick D'alleine

Aantal edities

0

Prijs

€ 64,00

Type nascholing

Individu

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Secundair Onderwijs
  •       Eerste graad
  •       Tweede graad

Doelgroep

  • Leraren en docenten

 

Maximum aantal deelnemers

20

Code

I21-106