Goesting: het hoofdingrediënt van elk onderwijsrecept
Beter zorgen voor je leerlingen begint bij beter zorgen voor jezelf

Nieuw dit schooljaar

Doelstellingen

Voor je werktijd buiten de klas: strategieën kennen die

  • je werkdruk onder controle houden;
  • je toelaten op een positieve manier om te gaan met onderwijsvernieuwingen;
  • je tegelijk bij de kern van jouw leraar-zijn houden.

 

Voor je werktijd in de klas: strategieën kennen die

  • jouw werkvoldoening vergroten;
  • de onderwijsmotivatie van je leerlingen en hun resultaten verbeteren.
Inhoud

In heel wat pedagogische projecten staat het kind centraal. Hoe logisch en mooi dat ook klinkt, er schuilt ook een gevaar in. Voor kinderen kan je immers altijd nóg meer doen. Tegelijk lijkt het alsof er elk jaar meer van ons wordt verwacht. Het risico: te veel leraren die zichzelf voorbijlopen, het gevoel hebben niet meer met de kern van de zaak bezig te zijn en uiteindelijk ziek uitvallen of het onderwijs verlaten.
Daarom zetten we in deze vorming de mensen van het schoolteam centraal. We bestuderen beproefde en vernieuwende strategieën die onze job rijker, leuker en haalbaar maken. Want leraren in topvorm die hun job volhouden: daar worden onze kinderen én hun resultaten beter van. Verwacht geen zweverige bedoening, maar een voeten-op-de-grond, inhoudelijk sterke vorming waar je meteen mee aan de slag kan, zowel in de klas als tijdens je 1001 andere taken als onderwijsmens.
Een wervelende sessie die je goesting in onderwijs een stevige boost geeft én focust op wat leraren het belangrijkst vinden: de praktijk.


Deze sessie is bedoeld voor max. 25 deelnemers. Deze sessie kan ook gegeven worden aan grotere groepen, tot zelfs verschillende honderden deelnemers (bv. scholengroepen). De werkvormen worden aangepast aan het aantal deelnemers en de praktische mogelijkheden.

Steffie De Baerdemaeker (38) is een gepassioneerd onderwijsmens en nascholer. Ze gaf tot nu toe les in Molenbeek en Aalst, in een ‘klassieke’ en een Freinetschool, in het kleuter- en het lager onderwijs. Diversiteit staat hoog in het lijstje van de onderwijsthema’s waarin ze haar kennis permanent verdiept. Steffie heeft een hekel aan langdradige, saaie vormingen. Ze maakt er dan ook al vijf jaar een punt van om het anders te doen: praktijkgericht, edutainend, inhoudelijk diepgaand en gericht op het versterken van de school op lange termijn.

Methodiek

Leren, denken en genieten tegelijk: deze vorming is een belevenis op zich. De doordachte afwisseling aan werkvormen maakt indommelen onmogelijk.

 

Deze sessie kan ook op een hele dag of twee halve dagen worden gegeven en deel uitmaken van een traject. Ook een theaterlezing (een plenaire lezing, maar dan prettiger) is een mogelijkheid. Contacteer ons voor info.

Beginsituatie

Spat de goesting uit je schoolteam en ben je op zoek naar input om dat zo te houden? Of staat de goesting door omstandigheden even op een laag pitje? Iets tussenin? We maken de vorming op maat van jouw school!

Inschrijven

 

Praktische info

Prijs per sessie

  • € 550,00 voor 1 sessie
  • € 1.100,00 voor 2 sessies

Type nascholing

Team

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten
  • Directeurs en adjunct-directeurs
  • CLB-medewerkers

 

Maximum aantal deelnemers

25

Code

T21-017