Geïntegreerd zelfstandig leren, hoe doe je dat?
Na een Activerende Directe Instructie leerlingen leren keuzes maken en hun werk plannen

Nieuw dit schooljaar

Doelstellingen
  • Kennismaking met mogelijkheden om een uitgebreid zelfstandig werk te integreren in de dagelijkse klaswerking.
  • Kennismaking met zelfstandig werk waarbinnen je leerlingen leert keuzes maken en plannen.  
Inhoud

Na de Activerende Directe Instructie en het begeleid inoefenen volgt de zelfstandige verwerking van de leerstof. Iedereen is op hetzelfde moment met hetzelfde werk bezig en de leerkracht heeft octopus neigingen om overal hulp te kunnen bieden. Het kan ook anders.
Tijdens deze workshop bekijken we verschillende mogelijkheden om het verwerkingsmoment anders aan te pakken. In het zelfstandig werk zit een ruimer aanbod dat steeds gelinkt is aan leerplandoelen en meer geïntegreerd is in de dagelijkse klaswerking. Er zijn heel wat stappen en mogelijkheden waardoor leerkrachten het zelfstandig werk procesmatig kunnen aanpakken.

De kern van deze workshop biedt antwoorden op volgende vragen:  

  • Wil je tijd creëren om leerlingen te ondersteunen of uit te dagen?
  • Wil je beter kunnen differentiëren? 
  • Wil je dat de leerlingen zelf initiatief leren nemen? 
  • Wil je dat leerlingen leren hun zelfstandig werken te plannen ?
  • Wil je dat leerlingen in tweetallen of viertallen elkaar kunnen ondersteunen?
  • Wil je de leerlingen meer eigenaarschap geven over hun leerproces? 


We bekijken enkele voorbeelden en mogelijkheden tot samenwerking. 

We gaan hier wat verder dan het meest voorkomend contractwerk.

Methodiek

Interactief

Beginsituatie

Het is een vervolg op de sessie Verhoog het leerrendement door in te zetten op Activerende Instructiemodellen.

Edities

Code Sessies Status
I22-157-A
donderdag 24 maart 2022
9.00u tot 12.00u
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
inschrijven

Inschrijven

inschrijven

 

Praktische info

Docent

    Art de Co vzw

Aantal edities

1

Prijs

€ 59,00

Type nascholing

Individu

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
  •       Lager Onderwijs
  •    Buitengewoon Basisonderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten
  • Directeurs en adjunct-directeurs
  • Middenkader en beleidsondersteuners

 

Maximum aantal deelnemers

25

Code

I22-157