Zin krijgen in … STEM in de kleuterklas
Hoe bouw je een knikkerbaan die voldoet aan een onderzoeksvraag?

Afgelast

Doelstellingen
  • Aan den lijve ondervinden hoe een STEM-activiteit wordt binnengebracht in de derde kleuterklas.
  • De doelen vanuit ZILL linken aan de activiteit.
Inhoud

Vanuit een betekenisvolle context wordt de STEM-activiteit opgebouwd. Er wordt toegelicht hoe dit aangepakt wordt bij deze activiteit. Nadien gaan we naar de klas waar je de kleuters aan de slag ziet. De kleuters bouwen individueel of in duo een knikkerbaan die voldoet aan de vereiste dat de knikker overal doorheen kan en uiteindelijk wordt opgevangen in een recipiënt.

Tijdens de activiteit wordt nagegaan of het ontwerp aan de vooropgestelde vereiste (= de onderzoeksvraag) voldoet. Indien niet wordt dit onderzoekend opgelost. Het ontwerp wordt geoptimaliseerd door de kleuters.

Ook nadien wordt er geëvalueerd = testmoment. Werkt mijn knikkerbaan? Kan de knikker overal door?

De deelnemers kunnen aan den lijve ondervinden hoe een STEM-activiteit wordt binnengebracht in de derde kleuterklas.

Het programma ziet er als volgt uit:

Voorstelling van de ‘Komen leren’:

  • Fase 1: Hoe werd het thema binnengebracht in de kleuterklas?
  • Fase 2: Voorstelling van de activiteit aan de kleuters.

--> Wordt ondersteund door verhaal en filmpje.

Een kijkje in de klas:

  • Fase 3: De kleuters aan de slag

--> Komen jullie meekijken in de klas?

Evaluatie van de activiteit:

  • Fase 4: Evaluatie met de kleuters

Vragenronde

Methodiek

Komen leren: op de werkvloer ervaring opdoen. Hoe gaat het er aan toe in werkelijkheid?

Beginsituatie

Mensen die reeds de theoretische achtergrond van STEM kennen, maar die zich nu willen verdiepen in praktijkgerichte activiteiten.

Edities

Code Sessies Status
I21-029-A Afgelast
dinsdag 23 februari 2021
9.00u tot 12.00u
Vrije Basisschool - Oefenschool
Driesstraat 1
8700 TIELT, België
niet mogelijk

Inschrijven

niet mogelijk

 

Praktische info

Docent

    Kelly Maertens

Aantal edities

0

Prijs

€ 59,00

Type nascholing

Individu

Leerformat

Komen leren

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
  •    Gewoon Basisonderwijs
  •       Kleuteronderwijs
  •          Tweede kleuter
  •          Derde kleuter

Doelgroep

  • Leraren en docenten

 

Maximum aantal deelnemers

12

Code

I21-029