Opnieuw spelen op de speelplaats
Hoe een speelplaats organiseren zodat kinderen weer ongeremd kunnen spelen

Nieuw dit schooljaar

Doelstellingen

(Her)Ontdekken dat kinderen spelers zijn en daardoor heel veel leren. Ontdekken hoe je als school de speelplaats kunt herorganiseren tot een speelparadijs vol ontwikkelingskansen.

Inhoud

Door de jaren heen werd het spel van kinderen op de speelplaats steeds armer. Omgeven door beton is het voor kinderen moeilijk om nog tot creatief spel te komen. Valt er op jouw speelplaats nog iets te onderzoeken? Is er nog iets te ontdekken? Kan er gebouwd worden? Is er plaats voor rust? Wat valt er te beleven? Hoeveel verantwoordelijkheid/zorg dragen kinderen voor elkaar? Voor de ruimte? Voor het materiaal? Wat valt er te leren?

Deze nascholing is het resultaat van een praktijkvoorbeeld waarin op 1 schooljaar tijd een grijze speelplaats veranderde in een plek vol leven, groen, leren en spelen. Een verhaal over vallen en opstaan, zoeken, vinden en loslaten.


Methodiek

Verslag met foto’s en filmpjes, do’s en don’ts, tips en tricks die aanzetten tot actie, en goesting om te spelen.


Deze vorming kan, indien gewenst, ook online georganiseerd worden. In dit geval valt uiteraard de verplaatsingskost weg, maar rekenen we wel een kleine kost van 15 euro aan voor online logistiek.

Inschrijven

 

Praktische info

Prijs per sessie

  • € 550,00 voor 1 sessie

Type nascholing

Team

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten
  • Directeurs en adjunct-directeurs
  • Middenkader en beleidsondersteuners

 

Maximum aantal deelnemers

25

Code

T22-073