Close Reading: beter tekstbegrip leidt tot beter leren leren
Werk aan begrijpend lezen in de eerste graad secundair onderwijs

Nieuw dit schooljaar

Doelstellingen

Tijdens deze vorming leer je:

  • modellen;
  • informatie verwerven en verwerken, structureren en presenteren;
  • tekstgerichte vragen stellen bij een tekst;
  • woordenschatstrategieën toepassen;
  • lezen met de pen;
  • notities nemen bij het lezen van teksten.

Inhoud

Begrijpend lezen is een noodzakelijke vaardigheid om informatie te verwerven en te verwerken en om studerend te kunnen lezen. Leerlingen vinden dit niet eenvoudig, ook leerkrachten vinden het lastig om een efficiënte maar ook boeiende les te geven.

Gelukkig zijn er nieuwe inzichten die laten zien dat begrijpend luisteren en lezen anders aangepakt kunnen worden. Close Reading geeft leerkrachten de mogelijkheid om samen met leerlingen een boek of tekst echt te doorgronden. We laten je zien hoe je jouw leerlingen als een detective op zoek leert gaan naar informatie, hoe ze die informatie kunnen verwerken en structureren. Lezen met de pen in de hand is een evidentie bij Close Reading. Op die manier leren leerlingen eenvoudige notities te nemen bij het lezen. Deze basisvorming helpt je via praktijkvoorbeelden op weg om het anders en beter aan te pakken.


Deze vorming wordt georganiseerd in samenwerking met Tenz.

Doelgroep:
Leerkrachten Nederlands en zaakvakken
Methodiek

Presentatie met oefeningen

Inschrijven

 

Praktische info

Docent

    Sylvie Engels
  • Tenz vzw

Prijs per sessie

  • € 600,00 voor 1 sessie

Type nascholing

Team

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Eerste graad

Doelgroep

  • Leraren en docenten
  • Directeurs en adjunct-directeurs
  • Middenkader en beleidsondersteuners
  • Beleidsondersteuners

 

Maximum aantal deelnemers

25

Code

T21-075