SpellenLab - Knap gespeeld!
Spellen voor snel lerende of hoogbegaafde leerlingen in het lager onderwijs

Afgelopen

Dit initiatief wordt georganiseerd vanuit SpellenLab (VIVES),
powered by Eekhout Academy

Doelstellingen
  • Bekijken van spellen die een meerwaarde kunnen bieden bij het werken met snel lerende of hoogbegaafde leerlingen in het lager onderwijs: spellen die inzetten op coöperatief werken, sociale en emotionele vaardigheden (oa inlevingsvermogen, zelfvertrouwen, communiceren en samenwerken) en cognitief uitdagende spellen (zowel talige, wiskundige spellen als spellen om leervermogen en leerbereidheid te bevorderen).
  • Kennismaken met tal van concrete toepassingsmogelijkheden van gezelschapsspellen.
  • Reflecteren over die mogelijkheden in de klaspraktijk of zorgwerking.
Inhoud

Heel wat kinderen hebben nood aan extra uitdaging op school. Ze beheersen de basisleerstof sneller dan andere leerlingen en missen soms een aanbod op hun maat. Het gekende verdiepings- en verbredingsmateriaal voldoet niet meer. Soms verliezen deze leerlingen hun leerbereidheid, ontwikkelen ze een negatief zelfbeeld of missen ze cruciale leerstrategieën of sociale vaardigheden.

In deze sessie verkennen we de mogelijkheden en meerwaarde van spel voor snel lerende of hoogbegaafde leerlingen. Zowel coöperatieve als competitieve spellen komen aan bod en dit voor diverse vaardigheden: sociale, emotionele, talige, wiskundige en zelfregulerende vaardigheden. Dankzij deze spellen kunnen we het leerplezier en de leerwinst bij deze leerlingen opnieuw uitlokken.

De spellen kunnen ingezet worden in de reguliere klascontext of in de zorg.

Methodiek

Voorstellen, uitproberen en bespreken van een selectie gezelschapsspellen met een educatieve

meerwaarde.

Edities

Code Sessies Status
I22-011-A
donderdag 21 oktober 2021
9.30u tot 12.30u
SpellenLab (VIVES)
Xaverianenstraat 10
8200 SINT-MICHIELS, België
niet mogelijk

Inschrijven

niet mogelijk

 

Praktische info

Docent

    VIVES SpellenLab

Aantal edities

1

Prijs

€ 59,00

Type nascholing

Individu

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
  •    Gewoon Basisonderwijs
  •       Lager Onderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten
  • Zorgcoördinatoren

 

Maximum aantal deelnemers

24

Code

I22-011