Deze workshop werd voorbereid met mensen die omwille van schoolmoeheid gestopt zijn (en zich dat soms veel later beklagen). We brengen de factoren in kaart die schoolmoeheid bepalen, de invloed op het schoolsysteem, de klassfeer, de motivatie van andere leerlingen, ons eigen geloof in de ‘schoolbaarheid’ van jongeren.
Hoeveel tijd en energie steek je in ‘leerlingen met moeilijkheden’? Wanneer bereik je de grens?
Wat werkt? Straf? Een week schorsen? Keer op keer naar de directeur sturen? Zijn er alternatieven die werken of voorbeelden die kunnen inspireren (in België, in het buitenland)? Wat gebeurt er met deze jongeren als wij het opgeven? Hoe kunnen we positief omgaan met dit spanningsveld zonder in ‘pamperen’ te vervallen of de rest van de groep uit het oog te verliezen?
Doen alsof er geen problemen zijn, is geen optie: we kunnen ons niet permitteren om een generatie te verliezen en tegelijk kunnen we ook geen wonderen verrichten!
Deze sessie kan ook als plenair referaat gebracht worden.
Interactieve voordracht, uitwisseling, bespreken van alternatieven en voorbeelden uit binnen- en buitenland
Team
Classic
25
T21-271