Dag van lichamelijke opvoeding

Afgelopen

Inhoud

Timing

08u30 – 09u00: onthaal 

09u00 – 09u15: transfer naar diverse locaties

09u15 – 10u45: workshop 1

10u45 – 11u00: transfer naar diverse locaties

11u00 – 12u30: workshop 2

12u30 – 13u15: middagpauze met broodjeslunch

13u15 – 13u30: transfer naar diverse locaties

13u30 – 15u00: workshop 3

15u00 - 15u30: afsluitend drankje


De beschikbare parkeerplaatsen rond het gebouw zelf en aan het stedelijk zwembad zijn eerder beperkt. Wie verkeerd parkeert, riskeert een boete. Daarom willen we je vragen om de gratis parkeermogelijkheid te overwegen op de parking van de Mast (Industrielaan - vlak naast de Stedelijke Sportzalen) en op de parking van Van Haren (Noordlaan - overkant Industrielaan).

Werkwinkels

Doelstelling
Tijdens deze sessie stellen we het gratis Teach2Volley pakket voor en tonen we hoe je hier makkelijk mee aan de slag kan gaan in jouw lessen.
Inhoud

Een lessenpakket vol dynamische oefeningen, uitdaging en succesbeleving zullen de LO lessen volleybal nieuw leven inblazen.

Speciaal voor leraren bewegingsopvoeding in het basisonderwijs en leraren lichamelijke opvoeding in het secundair onderwijs werd er op basis van de bestaande leerlijnen een dynamische en attractieve twist gegeven aan de aan te leren technieken en gekende spelvormen. Aangevuld met techniekfiches en -video’s en de verschillende differentiatiemogelijkheden is Teach2Volley de ideale en complete volleybalondersteuning voor elke leerkracht LO.

Methodiek
Uitgewerkte lesfiches met alle nodige ondersteuningsvormen (evaluatie, techniekfiches, taakkaarten, periodeplan, …) 
Beurten
  • A: 09:15 tot 10:45
  • B: 11:00 tot 12:30
  • C: 13:30 tot 15:00
Docenten
  • Ann Vanwittenbergh
Beurten
  • A: 09:15 tot 10:45
  • B: 11:00 tot 12:30
  • C: 13:30 tot 15:00
Docenten
  • Vincent Dedecker
Doelstelling
Een spelgecentreerde leerlijn aanreiken waarmee elke leraar LO aan de slag kan binnen zijn onderwijscontext.

Inhoud

Een tennisvariant met een lage instapdrempel op maat van jouw onderwijscontext.

Racketsporten aanbieden in het onderwijs lijkt vaak een hele opgave. Een tekort aan technische vaardigheden staat een vlot spelverloop vaak in de weg waardoor het spelplezier al snel verdwijnt.

Pickleball is een toegankelijke variant van tennis en wordt zowel in enkel- als dubbelspel gespeeld. Door een kleiner speelveld, ter grootte van een badmintonveld, en aangepast spelmateriaal wordt de instapdrempel aanzienlijk verlaagd. De gatenbal en het houten racket zorgen voor een tragere balwisseling waardoor spelers meer tijd hebben om te handelen. Dit maakt van Pickleball een ideaal terugslagspel voor het onderwijs.

We kiezen in de sessie voor de SpelenderWijs-aanpak die ook terug te vinden is in de meest recente uitgave van het boek ‘Speel je vrij! – Praktijkboek sportspelen’ (H. Leysen, T. Dehandschutter, H. Minten & P. Vandersmissen).

De verschillende speluitdagingen van de terugslagspelen worden belicht in deze sessie. Voor elk van deze speluitdagingen wordt een progressieve opbouw in spel- en/of oefenvormen voorzien met telkens een duidelijk link naar de eindspelvorm.

Proef van Pickleball en je gaat de smaak onmiddellijk te pakken hebben!

Methodiek
Spelgecentreerde aanpak
Beginsituatie
Basis balvaardigheid en veel ‘goesting’ in een leuke spelles.
Materiaal door deelnemers mee te brengen
Indoor sportschoenen
Beurten
  • A: 09:15 tot 10:45
  • B: 11:00 tot 12:30
Docenten
  • René Minten
  • Hans Minten
Doelstelling
Een spelgecentreerde leerlijn aanreiken waarmee elke leraar LO aan de slag kan binnen zijn onderwijscontext.
Inhoud

Attractief en dynamisch balspel dat je haast overal kan spelen!

Roundnet (beter gekend als Spikeball) is een spectaculair balspel met een atypisch, verrassend en dynamisch spelverloop.

Dit wervelend kaatsspel heeft hetzelfde spelidee als tchoukball en bevat eigenschappen van volleybal en tennis waarbij beide teams zich 360° rond het horizontale net mogen verplaatsen. Er zijn letterlijk geen grenzen aan het speelveld én de ondergrond. Je kan het overal spelen!

Alternatieve opstellingen en aangepaste speelregels zorgen voor betrokkenheid bij en waardering voor het spel. Via een progressieve opbouw en coaching worden deelnemers er toe aangezet om tactisch goede keuzes te maken.

Deelnemers met een verschillend spelniveau kunnen, dankzij de verschillende levels, van elkaar leren én met elkaar in competitie gaan.

Leerdoelen kunnen geconcretiseerd worden aan de hand van de speluitdagingen die eigen zijn aan de terugslagspelen.

Methodiek
Spelgecentreerde aanpak
Beginsituatie
Basis balvaardigheid en veel ‘goesting’ in een leuke spelles. 
Materiaal door deelnemers mee te brengen
Indoor sportschoenen
Beurten
  • C: 13:30 tot 15:00
Docenten
  • René Minten
  • Hans Minten
Doelstelling
Stretch- en ademhalingsoefeningen die als meerwaarde kunnen meegenomen worden in de lessen.
Inhoud
We starten met een kort theoretisch gedeelte en polsen naar de verwachtingen van de deelnemers.
Daarna leggen we enkele basisoefeningen stap voor stap heel gedetailleerd uit zodat ze op een zo correct mogelijke manier kunnen overgebracht worden naar de leerlingen. 

Materiaal door deelnemers mee te brengen
Yogamatje
Beurten
  • A: 09:15 tot 10:45
  • B: 11:00 tot 12:30
  • C: 13:30 tot 15:00
Docenten
  • Leen Vancouillie
Doelgroep

leraren tweede en derde graad

Inhoud

Een hippe en swingende danscombinatie. Een kant-en-klaar, onmiddellijk toepasbaar en makkelijk te verteren pakket voor de leerkracht. Dit door middel van de constante succesbeleving met een dynamische opbouwmethode. De leergangen en leerlijnen worden op een constante dansante manier aangeboden. 

Dit alles leidt tot een dynamisch eindproduct, met choreografische elementen, zodat het niet alleen procesgericht, maar ook productgerichte doelen in zich heeft.  Deze sessie heeft als grootste doel, de passie en het plezier in het dansen te creëren en te beleven... dus een niet te missen bewegingsactiviteit.
Beurten
  • A: 09:15 tot 10:45
Docenten
  • Inge Joosen
Doelstelling

Cognitief: leren omgaan met de telling op de muziek, tijdsverdeling, en gecombineerd naar dansvertaling.

Werk naar een presentatiemoment toe, waarbij de volgende doelstellingen worden bereikt:

  • choreografische skills,
  • psychomotorische en fysieke doelstellingen,
  • dynamisch affectief,
  • sociaal-relationeel.

Inhoud

Een constante succesbeleving van nieuwe dansante vaardigheden d.m.v. toepassing van spelelementen met als doel een eindproduct te creëren.

Door samen te spelen ontdek je de nieuwste en coolste dansmoves.

Deze werkmethode biedt aan de leerkracht een mogelijkheid om de leerlingen te begeleiden als coach. Interessant voor ieder die zich in het vak ritmische vorming wat onzeker voelt, en toch ook deze lesinhouden graag constructief wenst aan te bieden.


Beurten
  • B: 11:00 tot 12:30
Docenten
  • Inge Joosen
Doelstelling
Dansen met een basketbal: combinatie van ritmische vaardigheden en balvaardigheid. Ideaal dus voor gemengde groepen en jongensgroepen van alle onderwijstypes.
Inhoud
Eenvoudige choreo met de bal als opwarming en meer uitdagende choreo in de kern.
Beginsituatie
Een beetje ritmisch en balvaardig zijn
Materiaal door deelnemers mee te brengen
basketbal
Beurten
  • B: 11:00 tot 12:30
Docenten
  • Petra Wyckmans

Inschrijven

niet mogelijk

 

Praktische info

Datum

  • dinsdag 24 mei 2022
van 09:00u tot 15:00u

Locatie

KH VIVES Campus Torhout
Sint-Jozefstraat 1
8820 Torhout, België

Prijs

€ 100,00

broodjeslunch inbegrepen

Type nascholing

Dag van

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Gewoon Secundair Onderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten

 

Maximum aantal deelnemers

120

Code

D22-013