Dag van lichamelijke opvoeding

Inhoud

Timing

08u30 – 09u00: onthaal 

09u00 – 09u15: transfer naar diverse locaties

09u15 – 10u45: workshop 1

10u45 – 11u00: transfer naar diverse locaties

11u00 – 12u30: workshop 2

12u30 – 13u15: middagpauze met broodjeslunch

13u15 – 13u30: transfer naar diverse locaties

13u30 – 15u00: workshop 3

Werkwinkels

Doelstelling
Tijdens deze sessie stellen we het gratis Teach2Volley pakket voor en tonen we hoe je hier makkelijk mee aan de slag kan gaan in jouw lessen.
Inhoud

Een lessenpakket vol dynamische oefeningen, uitdaging en succesbeleving zullen de LO lessen volleybal nieuw leven inblazen.

Speciaal voor leraren bewegingsopvoeding in het basisonderwijs en leraren lichamelijke opvoeding in het secundair onderwijs werd er op basis van de bestaande leerlijnen een dynamische en attractieve twist gegeven aan de aan te leren technieken en gekende spelvormen. Aangevuld met techniekfiches en -video’s en de verschillende differentiatiemogelijkheden is Teach2Volley de ideale en complete volleybalondersteuning voor elke leerkracht LO.

Methodiek
Uitgewerkte lesfiches met alle nodige ondersteuningsvormen (evaluatie, techniekfiches, taakkaarten, periodeplan, …) 
Beurten
  • A: 09:15 tot 10:45
  • B: 11:00 tot 12:30
  • C: 13:30 tot 15:00
Docenten
  • Ann Vanwittenbergh
Beurten
  • A: 09:15 tot 10:45
  • B: 11:00 tot 12:30
  • C: 13:30 tot 15:00
Docenten
  • Vincent Dedecker
Doelstelling
Een spelgecentreerde leerlijn aanreiken waarmee elke leraar LO aan de slag kan binnen zijn onderwijscontext.

Inhoud

Een tennisvariant met een lage instapdrempel op maat van jouw onderwijscontext.

Racketsporten aanbieden in het onderwijs lijkt vaak een hele opgave. Een tekort aan technische vaardigheden staat een vlot spelverloop vaak in de weg waardoor het spelplezier al snel verdwijnt.

Pickleball is een toegankelijke variant van tennis en wordt zowel in enkel- als dubbelspel gespeeld. Door een kleiner speelveld, ter grootte van een badmintonveld, en aangepast spelmateriaal wordt de instapdrempel aanzienlijk verlaagd. De gatenbal en het houten racket zorgen voor een tragere balwisseling waardoor spelers meer tijd hebben om te handelen. Dit maakt van Pickleball een ideaal terugslagspel voor het onderwijs.

We kiezen in de sessie voor de SpelenderWijs-aanpak die ook terug te vinden is in de meest recente uitgave van het boek ‘Speel je vrij! – Praktijkboek sportspelen’ (H. Leysen, T. Dehandschutter, H. Minten & P. Vandersmissen).

De verschillende speluitdagingen van de terugslagspelen worden belicht in deze sessie. Voor elk van deze speluitdagingen wordt een progressieve opbouw in spel- en/of oefenvormen voorzien met telkens een duidelijk link naar de eindspelvorm.

Proef van Pickleball en je gaat de smaak onmiddellijk te pakken hebben!

Methodiek
Spelgecentreerde aanpak
Beginsituatie
Basis balvaardigheid en veel ‘goesting’ in een leuke spelles.
Materiaal door deelnemers mee te brengen
Indoor sportschoenen
Beurten
  • A: 09:15 tot 10:45
  • B: 11:00 tot 12:30
Docenten
  • René Minten
  • Hans Minten
Doelstelling
Een spelgecentreerde leerlijn aanreiken waarmee elke leraar LO aan de slag kan binnen zijn onderwijscontext.
Inhoud

Attractief en dynamisch balspel dat je haast overal kan spelen!

Roundnet (beter gekend als Spikeball) is een spectaculair balspel met een atypisch, verrassend en dynamisch spelverloop.

Dit wervelend kaatsspel heeft hetzelfde spelidee als tchoukball en bevat eigenschappen van volleybal en tennis waarbij beide teams zich 360° rond het horizontale net mogen verplaatsen. Er zijn letterlijk geen grenzen aan het speelveld én de ondergrond. Je kan het overal spelen!

Alternatieve opstellingen en aangepaste speelregels zorgen voor betrokkenheid bij en waardering voor het spel. Via een progressieve opbouw en coaching worden deelnemers er toe aangezet om tactisch goede keuzes te maken.

Deelnemers met een verschillend spelniveau kunnen, dankzij de verschillende levels, van elkaar leren én met elkaar in competitie gaan.

Leerdoelen kunnen geconcretiseerd worden aan de hand van de speluitdagingen die eigen zijn aan de terugslagspelen.

Methodiek
Spelgecentreerde aanpak
Beginsituatie
Basis balvaardigheid en veel ‘goesting’ in een leuke spelles. 
Materiaal door deelnemers mee te brengen
Indoor sportschoenen
Beurten
  • C: 13:30 tot 15:00
Docenten
  • René Minten
  • Hans Minten
Doelstelling
  • Deelnemers ontdekken nieuwe apps en toepassingen binnen de les LO en leren hier mee werken.
  • Deelnemers kunnen kritisch reflecteren over het gebruik van tablets en apps in de les LO.
Inhoud

We leven meer en meer in een digitale wereld. Wat kunnen de voordelen zijn van apps in de les LO? Zijn er ook valkuilen? Kan ik jongeren meer motiveren met apps in de les LO en hoe?

We bekijken hoe je tablets kunt integreren in je les LO. Welke apps zijn er en hoe kunnen we deze toepasbaar maken. Wat zijn de valkuilen van deze digitale middelen in de les LO en wat kunnen we ermee bereiken.

We bespreken zowel een theoretisch kader en koppeling met het leerplan als een aantal apps. Sommige apps kunnen we ook demonstreren in de sporthal.



Methodiek
Zowel theoretische benadering als praktisch demonstreren van de apps.
Beginsituatie
Leerkrachten zijn benieuwd naar digitale leermiddelen in de les LO maar passen deze nog niet toe. Leerkrachten passen digitale leermiddelen toe maar zijn nog op zoek naar nieuwe toepassingen of apps.
Materiaal door deelnemers mee te brengen
  • Een tablet of smartphone indien mogelijk
  • Sportkledij om gebruik van apps praktisch uit te werken
Beurten
  • A: 09:15 tot 10:45
  • B: 11:00 tot 12:30
  • C: 13:30 tot 15:00
Docenten
  • Jeroen Caers
Doelstelling
Stretch- en ademhalingsoefeningen die als meerwaarde kunnen meegenomen worden in de lessen.
Inhoud
We starten met een kort theoretisch gedeelte en polsen naar de verwachtingen van de deelnemers.
Daarna leggen we enkele basisoefeningen stap voor stap heel gedetailleerd uit zodat ze op een zo correct mogelijke manier kunnen overgebracht worden naar de leerlingen. 

Materiaal door deelnemers mee te brengen
Yogamatje
Beurten
  • A: 09:15 tot 10:45
  • B: 11:00 tot 12:30
  • C: 13:30 tot 15:00
Docenten
  • Leen Vancouillie
Doelstelling
  • Creatief omgaan met cardiovasculaire, spierversterkende en functionele oefeningen.
  • Kennismaken met alternatieven voor (duur) fitnessmateriaal. 
Inhoud
Aan de hand van cardio-, kracht- en functionele oefeningen op een parcours van 1,5 à 2 km passen we een bepaalde trainingsmethode toe.  We gaan creatief aan de slag met dingen die we op “onze weg” tegenkomen.  

Methodiek
Interactieve werkvormen waarin we naast beweegdoelen ook persoonsdoelen nastreven. 
Beginsituatie
  • Gemotiveerd om actief deel te nemen.
  • Bij normale weersomstandigheden verplaatsen we ons 1,5 à 2 km. 
Materiaal door deelnemers mee te brengen
Sportieve kledij voor buiten, schoenen die vuil kunnen/mogen worden, reservekledij voor achteraf (afhankelijk van de weersvoorspellingen).
Beurten
  • A: 09:15 tot 10:45
  • B: 11:00 tot 12:30
  • C: 13:30 tot 15:00
Docenten
  • Sofie De Rijck

Inschrijven

niet mogelijk

 

Praktische info

Datum

  • dinsdag 24 mei 2022
van 09:00u tot 15:00u

Locatie

KH VIVES Campus Torhout
Sint-Jozefstraat 1
8820 Torhout, België

Prijs

€ 100,00

broodjeslunch inbegrepen

Type nascholing

Dag van

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Gewoon Secundair Onderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten

 

Maximum aantal deelnemers

120

Code

D22-013