Zelfzorg in het onderwijs
Een subtiel evenwicht tussen zorg en zelfzorg

Doelstellingen

Emotionele druk ontkoppelen, zowel bij jezelf als anderen

Inhoud

Wie graag zorg draagt voor anderen, krijgt vaak heel wat terug, een  stimulans om het nog beter te doen. Toch schuilt in deze beweging een (aanvankelijk onzichtbaar) gevaar. Je wil nog betere zorg aanbieden, ten nadele van je eigen behoeften. Je inzet wordt groter, je verwacht veel van jezelf en van anderen. Soms worden resultaten minder of komt er geen dankwoordje...Tijd om zorg en zelfzorg te evalueren.

Lichamelijke en mentale inspanning, eigen aan spreken, alert zijn, plannen, beslissen, bewegen... wordt vaak onderschat, maar kan je mits een goede nachtrust compenseren. Onmacht, faalangst, frustratie, kwaadheid, ongeduld maken je bedrukt. Deze emotionele druk is moeilijker te ontkoppelen, de aanleiding verdwijnt niet zomaar, problemen zijn soms ‘blijvend’ van aard. Hoe kan je zelf deze emotionele druk ontkoppelen of draaglijker maken? ‘Drukkende’ emoties ontstaan door een bedreiging van normen, grenzen, verwachting, waarden, visie...

We verkennen vier strategieën die vaak gebruikt worden om met deze bedreigingen om te gaan:

  • ontkennen of doen alsof er niets is;
  • vluchten of uitvluchten zoeken;
  • aanvallen of actie ondernemen;
  • hulpeloos of ontmoedigd zijn.
Elke strategie is ook nuttig, als ze naar een resultaat leidt. Zonder uitkomst én blijvend van aard worden deze strategieën de oorzaak van heel wat fysieke of mentale klachten.
Tijdens deze vorming leer je nieuwe methodes om deze druk te ontkoppelen.

Methodiek

Interactieve vorming


Deze vorming kan, indien gewenst, ook online georganiseerd worden. In dit geval valt uiteraard de verplaatsingskost weg, maar rekenen we wel een kleine kost van 15 euro aan voor online logistiek.

Inschrijven

 

Praktische info

Prijs per sessie

  • € 650,00 voor 1 sessie
  • € 1.300,00 voor 2 sessies

Type nascholing

Team

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
  • Secundair Onderwijs
  • Hoger Onderwijs
  • Deeltijds Kunstonderwijs
  • Volwassenenonderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten
  • Leerlingenbegeleiders
  • Opvoeders
  • Zorgcoördinatoren
  • Mentoren
  • Directeurs en adjunct-directeurs
  • Alle geïnteresseerden

 

Maximum aantal deelnemers

25

Code

T23-021