informatie – actie - reflectie
Onderwijsdeskundigen van over de hele wereld stellen dat een interactief klasklimaat één van de fundamenten is van een krachtige leeromgeving. Onderzoeken, bij ons en elders, tonen aan dat het gebruik van interactieve werkvormen het leerrendement kan bevorderen. Al zijn ook hier geen mirakelmiddelen te vinden, toch leer je vooral door te doen!
Actieve werkvormen zijn niet echt een ingeburgerde klaspraktijk. Werken met interactieve werkvormen is immers veel meer dan leerlingen 'samen zetten'. Het vergt een weloverwogen en geleidelijke aanpak, zodat leerling en leraar samen kunnen groeien in een minder vertrouwde rol.
Veel leraren hebben een duwtje nodig om dit minder bekende en dus minder beminde gebied te verkennen. Dat is nu net wat deze navorming beoogt: een enthousiast duwtje in de rug en toch met de voetjes nuchter op de grond.
Met interactieve werkvormen geven we ook concreet vorm aan een centrale doelstelling van taalbeleid, nl. het ontwikkelen van taalvaardigheid.
Aandacht besteden aan een grotere actieve betrokkenheid van leerlingen in de lessen, is een krachtige manier om die doelstelling te realiseren.
Een extra meevaller dus.
Team
Classic
25
T22-036