Dag van Engels en Duits (online)

Afgelopen

Inhoud

Timing:

13u30 - 14u00: onthaal + leermiddelenbeurs

Bezoek de virtuele stand van Die Keure. Infosessie methode Krass (Duits)

  • Bezoek de virtuele stand van Van In. Klik hier.
  • Bezoek de virtuele stand van Plantyn. Klik hier

Meeting ID: 857 8764 5205 - Passcode: 898873

14u00 - 15u15: werkwinkels eerste beurt

15u15 - 15u45: pauze + leermiddelenbeurs

Bezoek de virtuele stand van Die KeureInfosessie methode Krass (Duits)

  • Bezoek de virtuele stand van Van In. Klik hier.
  • Bezoek de virtuele stand van Plantyn. Klik hier

Meeting ID: 857 8764 5205 - Passcode: 898873

15u45 - 17u00: werkwinkels tweede beurt

Methodiek
De deelnamelinken zullen verstuurd worden naar het e-mailadres waarmee je de inschrijving maakte.

Werkwinkels

Doelstelling

No matter what the situation is the coming months, these tools and lesson ideas are applicable both in real-life and virtual classrooms.

Inhoud

How much longer will the alternating system of in-class and distance learning last? No one knows. 

One thing is certain: we want the lessons we prepare and the tools we invest our time in to be usable beyond the scope of this school year. The tools and lesson ideas presented in this session can do just that. 

Methodiek

In this Zoom session we will show you around some websites that offer free learning tools and show you concrete examples of PowerPoint presentations, videos and worksheets used for these lesson ideas. 

Beurten
  • A: 14:00 tot 15:15
Docenten
  • Hannes Pype
  • Jessica Morseau
Doelgroep

Leraren eerste en  tweede graad

Doelstelling
  • Je integreert poëzie als tool in de lessen Engels.
  • Je laat leerlingen genieten van toegankelijke Engelstalige poëzie.
Inhoud

De nieuwe leerplannen Engels geven een duidelijke plaats aan artistiek-literaire teksten.

In deze interactieve workshop wordt toegankelijke en aantrekkelijke poëzie als tool gebruikt om op een leuke, creatieve en effectieve manier taal te leren, te oefenen en te ontdekken.

Aan de hand van een divers aanbod aan gedichten en werkvormen laten we leerlingen genieten van tekst en taal en ook zelf artistiek-literaire uitingen creëren.

Een uitgebreide bronnenlijst geeft de leerkrachten de kans om achteraf nog verder te exploreren.

Deze sessie is een selectie uit de langere workshop (3 uur) die in 2020 georganiseerd werd.

Beurten
  • A: 14:00 tot 15:15
  • B: 15:45 tot 17:00
Docenten
  • Bruno Leys
Doelgroep

Leraren tweede en derde graad aso-kso-tso

Doelstelling

The overarching goal of this workshop is to enhance teachers’ own media literacy skills and provide them with practical classroom ideas to teach media literacy.

Inhoud

When we teach pupils how to assess a source, they are often shocked to discover that not every newspaper article can be trusted. How can we do away with these surprised reactions and have our teenagers (and teachers too) interact with the media in a more media literate way? The lesson ideas and inspirational tips from this practical workshop about various aspects of media literacy will help teachers integrate media literacy into their language lessons, without wasting precious teaching time and with a minimum of extra lesson planning at home. This way teachers can achieve their English curriculum goals, while raising youngsters to become critical thinkers.

Methodiek

Communicative classroom activities to train media literacy skills and critical thinking, while working on receptive and productive language skills. 

Beginsituatie

English teachers who are interested in the topic of media literacy.

Materiaal door deelnemers mee te brengen

A device (smartphone, laptop, tablet) with Internet access.

Beurten
  • A: 14:00 tot 15:15
  • B: 15:45 tot 17:00
Docenten
  • Annelene Timmermans
Doelstelling
We bekijken de digitale tool Bookwidgets aan de hand van een aantal voorbeelden. Na de sessie kan je zelf aan de slag.
Inhoud
De sessie Bookwidgets voor beginners is iets voor jou als je nog nooit met Bookwidgets werkte. Met deze digitale tool kan je eenvoudig oefeningen maken, je bespaart energie bij het verbeteren en je kan meer tijd stoppen in feedback. Deze oefeningen kunnen in Smartschool geïntegreerd worden, maar kunnen ook los van dit platform gebruikt worden. We bekijken aan de hand van echte Bookwidgets de vele mogelijkheden en eindigen de sessie met een oefenmoment.
Methodiek
Eerst volgen een aantal voorbeelden, vervolgens gaan we zelf aan de slag.
Beginsituatie
De sessie Bookwidgets voor beginners is iets voor jou als je nog nooit met Bookwidgets werkte.
Beurten
  • A: 14:00 tot 15:15
Docenten
  • Pieter Casier
Doelstelling
We bekijken de digitale tool Bookwidgets aan de hand van een aantal voorbeelden. Na de sessie kan je zelf aan de slag.
Inhoud

De sessie Bookwidgets voor gevorderden is iets voor jou als je al werkt met Bookwidgets, maar nog wil bijleren over de lay-out, het delen van widgets en kennis wil maken complexere didactische toepassingen. In deze sessie vertrekken we vanuit concrete Bookwidgets die na de sessie ook beschikbaar gemaakt worden. De sessie eindigt met een oefenmoment.

Kortom, wens je jouw Bookwidgets naar ‘the next level’ te brengen, dan is deze sessie niet te missen.

Methodiek
Eerst volgen een aantal voorbeelden, vervolgens gaan we zelf aan de slag.
Beurten
  • B: 15:45 tot 17:00
Docenten
  • Pieter Casier
Doelstelling
Ze kunnen concrete woordenschatdoelstellingen formuleren voor verschillende vaardigheden. De deelnemers weten hoe ze woordenschatverwerving via didactische methodes kunnen beïnvloeden en bevorderen. 
Inhoud
Woordenschatkennis is een sleutelcomponent voor taalvaardigheid. We weten dat woordenschatkennis sterk bepalend is voor goed lees- en luisterbegrip maar ook voor schrijf- en spreekvaardigheid. Wie weinig woorden in de vreemde talen kent, zal ook weinig taaltaken naar behoren kunnen uitvoeren. In deze sessie ontkrachten we een aantal woordenschatmythes. We gaan verder in op het aantal woorden dat je nodig hebt om verschillende taaltaken tot een goed einde te brengen. Vervolgens bespreken we een aantal methodes om effectief woordenschatonderwijs te realiseren.
Methodiek
Interactieve lezing
Beginsituatie
Het is handig als je een tekst in het Engels bij de hand hebt zodat we een online tool (website) kunnen uitproberen.
Materiaal door deelnemers mee te brengen
Het is handig als je een tekst in het Engels bij de hand hebt zodat we een online tool (website) kunnen uitproberen.
Beurten
  • A: 14:00 tot 15:15
  • B: 15:45 tot 17:00
Docenten
  • Elke Peters
Doelgroep

Leraren tweede en derde graad aso-tso

Doelstelling

De leraren leren enkele handige tools kennen, waarmee ze hun leerlingen op een creatieve manier inhoud kunnen laten creëren.

De leraren kunnen op een eenvoudige manier de principes van Flipping the classroom toepassen.

Inhoud

In deze workshop stel ik enkele handige tools voor, waarmee je creatief inhoud kan creëren en de principes van Flipping the Classroom in de lessen Duits kunt toepassen.

Materiaal door deelnemers mee te brengen

smartphone

Beurten
  • A: 14:00 tot 15:15
  • B: 15:45 tot 17:00
Docenten
  • Wim Pectoor
Inhoud

In deze sessie maken we kennis met een dozijn werkvormen die ingezet kunnen worden voor alle moderne vreemde talen. Ze ontstonden vanuit de noodzaak een goed, leerplangebonden aanbod te creëren voor de ‘snellere’ leerlingen bij differentiatie naar tempo, maar zijn ook inzetbaar als les- of leeractiviteit an sich. De activiteiten worden waar geïllustreerd met concrete resultaten uit de klas en zijn meteen inzetbaar in één van de volgende lessen.

Beurten
  • A: 14:00 tot 15:15
  • B: 15:45 tot 17:00
Docenten
  • David Monsecour
Doelstelling

Unterrichtsthemen humorvoll, effektiv und sensibel und kreativ umsetzen bzw. aufpeppen.

Inhoud

Humor als Lernbeschleuniger und Vertrauensbildner im pädagogischen Alltag. Auch online.

Zugegeben, in Zeiten von Corona, wo soziale Kontakte verarmen, Masken getragen werden müssen und auch mal Homeoffice angesagt ist, geht uns der Humor schon mal flöten. Lassen Sie uns gemeinsam schauen, wie wir gerade in diesen schwierigen Zeiten den Humor wiederfinden und uns sogar gegenseitig dabei helfen können.


  • Humor als Grundhaltung; Wirksamkeit; stimmiger Einsatz
  • Kleine Aktivitäten für zwischendurch
  • Unterscheidung von wertschätzendem und verletzendem Humor
Methodiek


Die Teilnehmer werden regelmäßig aktiv (Klein- und Großgruppen,  Plenum, …). 

Die verschiedenen Aktivitäten werden im Workshop ausprobiert und besprochen.

Beginsituatie

Die Teilnehmer werden gebeten, 

  • Kamera und Mikrofon einzuschalten,
  • 1 Paar Socken in nächster Nähe zu haben
  • Papier und Stifte (gerne etwas dicker) vorzubereiten
Materiaal door deelnemers mee te brengen
  • 1 Paar Socken
  • Papier und Stifte (gerne etwas dicker)
Beurten
  • B: 15:45 tot 17:00
Docenten
  • Danielle Goenen
Doelgroep

Leraren derde en vierde graad aso-kso-tso

Doelstelling
  • Mit gezielten Übungen an Sprachfertigkeiten arbeiten. 
  • Kenntnisse der Landeskunde und Kultur Deutschlands beibringen.
Inhoud

Willkommen bei den Hartmanns ist eine witzige, aber auch kluge Komödie über die Flüchtlingsfrage in Deutschland. Der Film befasst sich mit einem wichtigen gesellschaftlichen Thema, bei dem Deutschland im europäischen Kontext eine Vorreiterrolle spielt. Kein einfaches Thema für Schüler/-innen. Film ist für den DaF-Unterricht aber ein wunderbares Medium, das anspruchsvolle Inhalte für Lerner/-innen zugänglich macht. Sie werden in eine spannende, unterhaltsame Geschichte hineingerissen. Sie freuen sich auf die nächste Stunde, weil sie wissen wollen, „wie es weiter geht“. 

Methodiek

Die Schüler/-innen lernen die Filmhandlung durch Schlüsselszenen kennen. Dazu gibt es Lese- und Hörverstehensübungen mit Ausschnitten aus dem Drehbuch. Es wird daneben auch mit kurzen Video-Nachrichtenbeiträgen und Presseartikeln gearbeitet. Wir bieten fertige Unterrichtsmaterialien, die sowohl in einstündigen wie mehrstündigen Wochenkursen verwendbar sind. 

Beurten
  • B: 15:45 tot 17:00
Docenten
  • Stefan Vaes

Inschrijven

niet mogelijk

 

Praktische info

Datum

  • woensdag 28 april 2021
van 14:00u tot 17:00u

Locatie

Webinar
Online websessie 0
Online websessie, België

Prijs

€ 55,00

Type nascholing

Dag van

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Gewoon Secundair Onderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten

 

Maximum aantal deelnemers

250

Code

D21-003