Praten met pubers, hoe doe je dat?
Hoe ondersteun je pubers om te vertellen wat hen dwars zit en hoe kan je goed luisteren?

Doelstellingen
  • Het kunnen hanteren van het kader van integratieve therapie
  • Pubers begripvol kunnen benaderen waarbij je zowel hun probleem kan erkennen en onderzoeken als  hen ook de nodige grenzen kan geven in woorden. 
  • Het kunnen hanteren van non-verbale technieken als praatpapieren, tekeningen, klei, spelletjes
Inhoud

Een puber is volop bezig om zich los te maken van zijn nest. Dat gaat gepaard met heel wat onzekerheden, soms verstopt in overmoedig of stoer gedrag.
Daardoor gaan pubers ook anders communiceren, of je soms ook letterlijk buiten houden.


Deze training wil handvatten geven in het contact met tieners vanaf ongeveer 12 jaar.
We reiken een kader aan dat duidelijk maakt waarom contact met een  puber zo moeizaam kan verlopen.
Waarom toont een tiener zo vaak stoer, onverschillig of afwijzend gedrag?
Want je merkt, pubers zijn wel degelijk onzeker. Toch hebben ze de ontwikkelingstaak om zelfstandig in het leven te leren staan en een eigen identiteit te ontwikkelen. Hoe kunnen we dan als volwassene nabij zijn, hen ondersteunen in dit groeiproces en hen tevens begrenzen, zodat zij opgroeien tot weerbare volwassenen.


Deze vorming kan bij voorkeur aangevraagd worden op donderdagen en vrijdagen.

Uitzonderlijk ook op woensdagen.


Methodiek
  • De training is praktijkgericht. Er wordt in kleine groepjes geoefend met de eigen werksituatie als uitgangspunt.
  • We  leren verbale en non-verbale communicatietechnieken die makkelijk hanteerbaar zijn in je contact met tieners, pubers, jongeren.


Deze vorming kan, indien gewenst, ook online georganiseerd worden. In dit geval valt uiteraard de verplaatsingskost weg, maar rekenen we wel een kleine kost van 15 euro aan voor online logistiek.

Beginsituatie
/

Inschrijven

 

Praktische info

Prijs per sessie

  • € 550,00 voor 1 sessie
  • € 1.100,00 voor 2 sessies

Type nascholing

Team

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
  •          Derde graad
  • Secundair Onderwijs
  •       Eerste graad
  •       Tweede graad

Doelgroep

  • Leraren en docenten
  • Administratief ondersteunend personeel
  • Directeurs en adjunct-directeurs
  • Middenkader en beleidsondersteuners

 

Maximum aantal deelnemers

25

Code

T22-184