Deelnemers aan deze sessie verwerven volgende competenties:
‘Denk na voor je begint!’ of ‘Denk eens dieper na!’: hoe doe je dat?
Klaverblad 1: wat is ‘denken’ en wat zijn executieve functies
Wat is het verschil tussen hogere orde denken en lagere orde denken en waarop moeten we meer inzetten in ons onderwijsaanbod? (Gereviseerd model van Blooms taxonomie)
Executieve functies zijn denkprocessen die ons gedrag aansturen. Over welke denkprocessen spreken we dan, wat is hun ontwikkeling gedurende de schoolloopbaan en hoe kunnen we deze denkprocessen uitdagen in een rijke leeromgeving?
We gaan in op praktijkvoorbeelden ter ondersteuning van het gebruik van executieve functies en hogere orde denken.
Dit aanbod is bedoeld als ondersteuning van de uitwerking van persoonsgebonden ontwikkeling op de basisschool.
De reeks bestaat uit 4 modules die één geheel vormen, maar ze kunnen ook apart gevolgd worden.
Kenmerk van deze reeks: krachtige inzichten, ondersteund met bruikbare methodieken op school.
De verschillende inzichten, methodieken en instrumenten worden toegelicht. Daarnaast worden verschillende instrumenten concreet besproken en uitgetest op hun toepassingsmogelijkheden binnen de eigen schoolcontext in de vorm van dialoog en interactieve werkmomenten.
Team
Classic
25
T21-183