Klikken doet kicken (SO)
Over schermmisbruik

Inhoud

We kunnen schermen niet meer uit ons dagelijks leven bannen. Een app’je sturen om te melden dat we te laat zijn en ondertussen Spotify in onze oren. Enkele uurtjes gamen met vrienden van over de hele wereld, een WhatsApp’je sturen en Facebook checken. Misschien ook voor jou en je leerlingen een dagelijkse realiteit?

Het baart de samenleving stilaan zorgen want is te veel schermtijd wel gezond? Kun je er verslaafd aan raken? En wat doet al dat schermgebruik met ons brein?

Vanuit onze expertise met verslaving ontwikkelden we een vorming rond het thema schermverslaving. Voor deze vorming ontwikkelden we een bruikbaar leerlingenboekje.

Na de training kun je als team een project rond schermverslaving organiseren. Voor deze projectdag (= halve dag) kun je ook nog beroep doen op één van onze trainers.

Opbouw en inhoud van de workshop

We geven een antwoord op volgende vragen:

  • Moeten we ons zorgen maken over het smartphonegebruik bij jongeren?
  • Dienen scholen leerlingen te beschermen tegen overmatig schermgebruik?
  • Waarom is het belangrijk om de nadruk te leggen op slaap, beweging, verveling, concentratie en offline vriendschappen?
  • Digitale detox versus digitale voedzaamheid… What’s in a name?
  • Wat zegt de wetenschap over game- en schermverslaving?
  • Is de jeugd verslaafd? En zo ja, kunnen ze behandeld worden?
  • Met welk lesmateriaal kan ik aan de slag?
Methodiek
Deze vorming kan, indien gewenst, ook online georganiseerd worden. In dit geval valt uiteraard de verplaatsingskost weg, maar rekenen we wel een kleine kost van 15 euro aan voor online logistiek.

Inschrijven

 

Praktische info

Prijs per sessie

  • € 550,00 voor 1 sessie

Type nascholing

Team

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Gewoon Secundair Onderwijs
  •    Eerste graad
  •    Tweede graad

Doelgroep

  • Leraren en docenten
  • Leerlingenbegeleiders
  • Directeurs en adjunct-directeurs
  • Middenkader en beleidsondersteuners

 

Maximum aantal deelnemers

25

Code

T22-122