Coderen zonder draadjes
7 praktische lesactiviteiten om met kinderen van de lagere school computationeel te leren denken binnen STEM

Nieuw dit schooljaar

Afgelopen

Doelstellingen
  • Je maakt kennis met 20 speelse programmeeractiviteiten (waarvan er 7 concreet worden uitgewerkt) zonder dat er een computer aan te pas komt.
  • Je weet hoe je code.org moet gebruiken in een klasomgeving zodat je programmeertaken kan geven en volgen van jouw leerlingen.
Inhoud

STEM wordt in veel basisscholen langzaamaan gehoord.  Programmeren is een klein, maar oh zo belangrijk onderdeel van STEM.  Veel leerkrachten denken onterecht dat hiervoor grote investeringen noodzakelijk zijn.  LEGO-technic, Beebots of Sphero’s nemen inderdaad een serieuze hap uit het budget, zonder afbreuk te doen aan de waarde van deze tools.   Maar het kan ook zonder kosten.

In deze sessie maak je kennis met goedkope mogelijkheden om kinderen kennis te laten maken met computationeel denken = leren denken als een computer.  Je maakt hiervoor kennis met zeven praktische lessen, gespreid over de hele lagere school.  Elke les bestaat uit een lesvoorbereiding voor de leerkracht, werkbladen voor de leerlingen en een presentatie om als leidraad te gebruiken bij de les.

De sessie richt zich tot iedereen in het basisonderwijs die ervan overtuigd is dat coderen niet alleen leuk is, maar een verplicht leerdomein in ons onderwijs moet worden.


Methodiek

Presentatie, demonstratie en groepswerk

Beginsituatie

Basisvaardigheden computergebruik en internet

Inschrijven

niet mogelijk

 

Praktische info

Docent

    Patrick Keysabyl

Aantal edities

0

Prijs

€ 59,00

Type nascholing

Individu

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
  •    Gewoon Basisonderwijs
  •       Lager Onderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten

 

Maximum aantal deelnemers

20

Code

I21-051