Stiltebeleving en bidden bij jonge kinderen.
Als bomen konden spreken: SSSSSSt-we maken het even stil…. Luister je mee?

Nieuw dit schooljaar

Afgelast

Doelstellingen
  • Je leert hoe je met jonge kinderen kunt bidden en stil worden.
  • Je krijgt zicht op de impuls ‘klasrituelen, vieren en vieringsmomenten’.
Inhoud

Bidden met jonge kinderen, stil worden, hoe begin je eraan? Jonge kinderen beleven deugd aan rustig worden en tot stilte komen. Die stilte-ervaring nemen we mee als basis voor gebedsopvoeding. Aan de hand van de gebedenklapper God, heb je even? Ik wil Je iets vertellen, bekijken we verschillende gebedjes van dichterbij. Tot rust komen, tot zichzelf komen, heel wat stiltespelletjes, materialen en stiltemomentjes worden onder de aandacht gebracht.
Tijdens deze sessie verken je de impuls ‘klasrituelen, vieren en vieringsmomenten’. Je verkent hoe je kunt bidden met jonge kinderen. Rituelen worden gekoppeld. Je werkt met de verschillende ontwikkelthema’s en kijkt wat er kan passen bij het gebed. Uiteraard maak je de koppeling naar ervaringen en belevingen en naar Bijbelverhalen. Je staat eveneens stil bij het functioneel gebruik van leermiddelen, reeds bestaande materialen, zoals Leeftocht voor jonge kinderen, de gebedenklapper.

Methodiek

Via de gebedenklapper en heel wat praktische materialen om stil te worden gaan we dieper in op stiltebeleving bij jonge kinderen. Dit alles gaan we verbinden met ervaringen uit de klas, Bijbelverhalen en Jezusbeelden. 

Beginsituatie

Het zou fijn zijn dat de leerkrachten de inkanteling van RKG en Zill al kennen of er mee in aanraking gekomen zijn. Aan de hand van gebedjes en stiltebeleving gaan we verder oefenen met het ontwikkelveld RKG.

Edities

Code Sessies Status
I22-091-A Afgelast
woensdag 30 maart 2022
14.00u tot 17.00u
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
niet mogelijk

Inschrijven

niet mogelijk

 

Praktische info

Docent

    An De Clerck

Aantal edities

0

Prijs

€ 59,00

Type nascholing

Individu

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Kleuteronderwijs
  •    Peuter en eerste kleuter
  •    Tweede kleuter
  •    Derde kleuter

Doelgroep

  • Leraren en docenten

 

Maximum aantal deelnemers

24

Code

I22-091