Evalueren is en blijft één van de moeilijkste taken voor een leerkracht. Er zijn heel wat onderzoeken en theoretische kaders beschikbaar waarin uitgelegd wordt wat een goede evaluatie zou moeten zijn. Maar hoe pas je dit nu toe in de praktijk?
Tijdens de workshop “groeigericht evalueren” worden enkele kaders kort aangehaald, maar word je vooral aangezet om na te denken over jouw eigen klas- en evaluatiepraktijk, waarbij ook de link gelegd wordt met het referentiekader voor onderwijskwaliteit (OK).
Samen met je peers – andere leerkrachten – denk je na over wat een goede evaluatie kan zijn en hoe je dit concreet kan realiseren in jouw klas. We bekijken welke rol feedback hierin kan spelen en hoe je feedback kan inzetten als een instrument dat effect en impact heeft op het leerproces van de leerlingen. Je wordt gestimuleerd om zelf aan de slag te gaan met de input die je verzamelt tijdens deze workshop. We benoemen ook de uitdagingen en bekijken hoe we hiermee kunnen omgaan.
En dat alles van op een “gulden middenweg”, met de focus op het haalbare.
Deze vorming kan, indien gewenst, ook online georganiseerd worden. De vorming wordt dan ingekort tot een sessie van 2 uur (i.p.v. 3 uur). In het geval van een online sessie valt uiteraard de verplaatsingskost weg, maar rekenen we wel een kleine kost van 15 euro aan voor online logistiek.
Geen specifieke voorkennis vereist. Wel graag wat praktische ervaring in functie van klashouden.
Team
Classic
25
T22-101