Jongeren en stress. Herken stress bij jongeren en maak hen veerkrachtig

Nieuw dit schooljaar

Doelstellingen
  • Je herkent stress bij jongeren.
  • Je bent bewust van de impact van stress op het brein en het functioneren van jongeren.
  • Je krijgt tools en handvaten om jongeren veerkrachtiger te maken in het omgaan met stress.
Inhoud

Er is niets mis met een gezonde portie stress. Stress en ontspanning vullen elkaar immers aan. Maar je moet wel over een gezond evenwicht tussen beide waken.

Bij te veel jongeren is dit evenwicht weg. Wanneer stress te veel wordt of te lang aansleept, zal stress een grote impact hebben op het functioneren van jongeren. Onze hersenen spelen een heel belangrijke rol in hoe we stress ervaren en in hoe we met stress omgaan. En net deze hersenen maken tijdens de tienerjaren een heel bijzondere ontwikkeling door.

Door deze ontwikkeling zijn de hersenen van jongeren heel flexibel, maar ook heel kwetsbaar. Dit zal er enerzijds voor zorgen dat ongezonde stress een grote impact heeft op de ontwikkeling van de hersenen en op het functioneren van jongeren. Maar anderzijds is het ook de uitgelezen periode om vaardigheden aan te leren om met stress om te gaan.

Vanuit het onderwijs kan je hier een heel belangrijke rol in spelen.

Door stress-symptomen bij jongeren te herkennen, door stressfactoren in kaart te brengen en door jongeren vaardigheden aan te reiken om met stress om te gaan maak je het verschil, dit zowel op korte als op lange termijn.

Methodiek

Interactieve sessie waarbij aan de hand van voorbeelden, oefeningen en eigen inbreng van de deelnemers theorie gekoppeld wordt aan de praktijk.


Deze vorming kan, indien gewenst, ook online georganiseerd worden. In dit geval valt uiteraard de verplaatsingskost weg, maar rekenen we wel een kleine kost van 15 euro aan voor online logistiek.

Inschrijven

 

Praktische info

Prijs per sessie

  • € 550,00 voor 1 sessie

Type nascholing

Team

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
  • Secundair Onderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten

 

Maximum aantal deelnemers

25

Code

T22-205