Module 15: De directeur als aanstuurder van groepsdynamiek
Masterclass De directeur van nu ... en straks!

Nieuw dit schooljaar

Afgelopen

Inhoud

Als directeur kom je in een leidinggevende functie terecht. Heel wat mensen rekenen op jou om krijtlijnen uit te tekenen, oplossingen te vinden bij conflicten en samenwerkingen te stimuleren. Maar de ene school is de andere niet. Het ene team is het andere niet. Hoe pak je dat dan aan? In deze Masterclass gaan we voorbij de theorie naar de praktijk van groepsdynamiek, coaching, communicatie, conflict, samenwerken, leiderschap, ...


Uitgangspunt

In een functie zoals die van directeur, ben je met tal van zaken bezig. Dat gaat van administratieve tot pedagogische aangelegenheden. En daarnaast, daarboven en daaronder liggen altijd heel wat persoonsgebonden aangelegenheden. Hoewel die niet altijd zichtbaar zijn, bepalen deze stromen sterk hoe de processen op school vlotter of eerder minder vlot verlopen. Anders dan wanneer je met administratieve taken bezig bent, ben je als leider nog meer vanuit jezelf aan het werk, zonder dat het duidelijk is of de keuzes die je maakt wel de juiste zijn. Dat staat nog los van of je ze maakt met of zonder gedragenheid van je team.

Over leiderschap, communicatie, coaching en teamgericht werken vind je heel wat theorie terug. Maar geen enkele (school)context, geen enkel team, geen enkel bestuur is identiek. Daarom werkt deze Masterclass met jou als directeur om diverse theoretische kaders actief tegen je realiteit aan te leggen en vanuit een veilige, maar kritische omgeving met gelijkgestemden te leren. We ontleden hierbij de rol van de directeur via 3 perspectieven: die als schoolleider, als teamleider en als begeleider van individuele personen. Na afloop van de Masterclass heb je jouw eigen handvaten ontwikkeld om de menselijke laag op school in alle vertrouwen aan te pakken.


Dag 1: Leiderschap op school, een kwestie van management en communicatie

Leiderschap in onderwijscontexten is een complexe aangelegenheid. In deze sessie verken je welk soort management of leiderschap het best bij jou, je werk en jouw context past. We exploreren aan de hand van theorie en casuïstiek volgende vragen:  

  1. Wat is leiderschap? 
  2. In welk soort leiderschap voel ik me het best? 
  3. Hoe stem ik mijn leiderschap af op de behoeften van mijn team?
  4. Hoe stem ik mijn leiderschap af op de behoeften van mijn individuele collega’s?

Dag 2 - voormiddag: Inzicht in het systeem van sterk samenwerkende teams
Samenwerken of samen werken? Het klinkt eenvoudiger dan het is. Om als team optimaal samen te werken (of zoals Tuckman over Performance schrijft) heeft het al een stevig traject afgelegd. Deze voormiddag ontdek je wat een ‘team’ allemaal omvat en hoe je met teamcoaching aan de slag kan gaan. Net als individuele coaching wordt van een teamcoach een bijzondere set kennis, vaardigheden en houding verwacht. Via oefeningen maak je kennis met een greep uit dat pallet en word je uitgenodigd om hier verder mee aan de slag te gaan.
Naast theorie en praktijkoefeningen, staat leren samen werken mee centraal. We gaan voorbij de intervisie en vertrekken vanuit systeemkaders en principes van de groepsdynamica om hier verder op in te gaan.

Dag 2 - namiddag: motiveer het individu als deel van het team
Tegenstanders van groepsdynamica durven wel eens stellen dat ‘dé groep niet bestaat’. Want een team bestaat niet zonder de individuele personen. Het is dan ook niet onbelangrijk om ook vanuit de leden van de groep, het team te benaderen. In deze sessie onderzoeken we de wereld van de motivatie-theorieën. Ontdek dat naast de Zelfdeterminatietheorie (Vansteenkiste) ook andere kaders en principes bestaan die je als denkkader kan gebruiken om met de teamleden aan de slag te gaan. Dankzij reflectie op het eigen werk, krijg je in interactie met anderen meer zicht op wat jouw motivatie én die van je collega’s kan doen toenemen. Je ontdekt op welke manier je meer of minder invloed hebt op dat aspect van welbevinden op het werk.  

Dag 3 - voormiddag: Zorg na slechtnieuwsgesprekken
Functioneringsgesprekken, waarderingsgesprekken of evaluatiegesprekken. Hoe ze ook noemen, voor de directeur of schoolleider is het een moment om positieve of negatieve waardering te geven en ontvangen en samen met een collega stil te staan bij hoe de professional functioneert. Maar een minder goede evaluatie is minder evident om als collega te ontvangen en als leidinggevende om te geven. Wanneer een doordachte aanpak en nazorg over ‘wat na dit gesprek’ ook aanwezig is, krijgt dit moment een andere betekenis. 
Ontdek je hoe je van dit moment een kantelmoment maakt. 

Dag 3 - namiddag: praktijkvoorbeelden 
We reflecteren op basis van getuigenissen van directies uit basisonderwijs en secundair onderwijs. Er is de mogelijkheid om hen vragen stellen en informatie uit te wisselen.

Edities

Code Sessies Status
I22-114-A
vrijdag 11 maart 2022
9.00u tot 12.00u
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
vrijdag 11 maart 2022
13.00u tot 16.00u
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
vrijdag 18 maart 2022
9.00u tot 12.00u
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
vrijdag 18 maart 2022
13.00u tot 16.00u
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
vrijdag 25 maart 2022
9.00u tot 12.00u
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
vrijdag 25 maart 2022
13.00u tot 16.00u
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
niet mogelijk

Inschrijven

niet mogelijk

 

Praktische info

Docent

    Bert Wastijn

Aantal edities

1

Prijs

€ 390,00

verzorgde broodjeslunch inbegrepen

Type nascholing

Individu

Leerformat

Masterclass

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
  • Secundair Onderwijs

Doelgroep

  • Directeurs en adjunct-directeurs
  • Middenkader en beleidsondersteuners
  • Beleidsondersteuners

 

Maximum aantal deelnemers

25

Code

I22-114