Close reading: beter tekstbegrip leidt tot beter leren leren
Werk aan begrijpend lezen in de eerste graad secundair onderwijs

Nieuw dit schooljaar

Afgelast

Doelstellingen
Tijdens deze vorming leer je:

  • modelen;
  • informatie verwerven en verwerken, structureren en presenteren;
  • tekstgerichte vragen stellen bij een tekst;
  • woordenschatstrategieën toepassen;
  • lezen met de pen;
  • notities nemen bij het lezen van teksten.
Inhoud

Begrijpend lezen is een noodzakelijke vaardigheid om informatie te verwerven en te verwerken en om studerend te kunnen lezen. Leerlingen vinden dit niet eenvoudig, ook leerkrachten vinden het lastig om een efficiënte maar ook boeiende les te geven.

Gelukkig zijn er nieuwe inzichten die laten zien dat begrijpend luisteren en lezen anders aangepakt kunnen worden. Close Reading geeft leerkrachten de mogelijkheid om samen met leerlingen een boek of tekst echt te doorgronden. We laten je zien hoe je jouw leerlingen als een detective op zoek leert gaan naar informatie, hoe ze die informatie kunnen verwerken en structureren. Lezen met de pen in de hand is een evidentie bij Close Reading. Op die manier leren leerlingen eenvoudige notities te nemen bij het lezen. Deze basisvorming helpt je via praktijkvoorbeelden op weg om het anders en beter aan te pakken.

Deze vorming wordt georganiseerd in samenwerking met Tenz.

Methodiek

Presentatie met oefeningen

Edities

Code Sessies Status
I21-131-A Afgelast
dinsdag 9 maart 2021
9.30u tot 12.30u
New Zebra
Zebrastraat 32
9000 Gent, België
niet mogelijk

Inschrijven

niet mogelijk

 

Praktische info

Docent

    Sylvie Engels
  • Tenz vzw

Aantal edities

0

Prijs

€ 85,00

Type nascholing

Individu

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Gewoon Secundair Onderwijs
  •    Eerste graad

Doelgroep

  • Leraren en docenten

 

Maximum aantal deelnemers

15

Code

I21-131