Leren leren: een partnership
De kern van de zaak bij ‘leren leren’ - sessie 1

Doelstellingen
  • De begrippen ‘Weten, willen en doen’ in het kader van ‘leren leren’ kunnen duiden en vertalen naar de praktijk;
  • Met deze inzichten en gewapend met een aantal sterkmakers en tips ‘leren leren’ kunnen implementeren op klasniveau/schoolniveau;
  • Nadenken over gedragsverandering en motivatie bij leerlingen en kunnen omgaan met weerstand;
  • In een partnership met het kind zijn/haar leerproces kunnen coachen.
Inhoud

In deze basissessie staan we stil bij volgende vragen: 

  • Wat is leren? En wat is ‘leren leren’? 
  • Hoe kijk ik als leraar (of als ouder) naar het leerproces en vanuit welke visie wil ik de leerling ondersteunen, coachen? Anders gezegd: welke leraar wil ik zijn? 
  • Wat vormt bij leren de échte uitdaging voor het kind én voor de coach?
  • Wat is competentiegericht leren en hoe zetten we daar op in?
  • Coaching bij leren: hoe pak ik dat aan? Welke sleutels heb ik (niet) in handen? Wat werkt wel en wat werkt niet?
  • Cruciale factor bij leren: motivatie! Hoe laten we die samen groeien? 

Samengevat: in deze sessie denken we na over leren in het algemeen en over de basisvoorwaarden om leerlingen te laten groeien in initiatief en verantwoordelijkheid in het bijzonder. 

Deze sessie is het eerste onderdeel van het traject: Ik leer... wil jij me coachen? Leren leren: maximaal inzetten op de leer-kracht van het kind. Elke sessie kan als losse sessie georganiseerd worden. Sessie 1 is echter de logische basissessie.

Methodiek
  • Interactieve presentatie afgewisseld met reflectie of delend leren in groepjes. 
  • Leren met de praktijk als referentiekader. 


Deze vorming kan, indien gewenst, ook online georganiseerd worden. In dit geval valt uiteraard de verplaatsingskost weg, maar rekenen we wel een kleine kost van 20 euro aan voor online logistiek.


Inschrijven

 

Praktische info

Prijs per sessie

  • € 595,00 voor 1 sessie

Type nascholing

Team

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Lager Onderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten

 

Maximum aantal deelnemers

25

Code

T22-194