UDL-lessen: mijn lessen toegankelijk maken voor alle leerlingen uit mijn klas
UDL (universeel leren) als kader inzetten om inclusief onderwijs te realiseren

Nieuw dit schooljaar

Doelstellingen

De principes van UDL op jouw lessen toepassen zodat je als leerkracht makkelijker tegemoet komt aan de leernoden van alle kinderen uit jouw klas.

Inhoud

UDL staat voor Universal Design of Learning (universeel leren). UDL is een kader dat handvaten biedt om de visie op inclusief onderwijs in de praktijk om te zetten en dit binnen de brede basiszorg.

In het onderwijs botsen we op de grote diversiteit in de klassen. Lessen worden nog te vaak ontworpen voor de grootste middenmoot van de klasgroep. Die lessen en materialen moeten dan worden aangepast voor de kinderen die niet tot die groep behoren. Hier lopen de leerkrachten zich vaak op vast. Ze krijgen het niet meer rond. Deze manier van lesgeven vraagt te veel van hen. UDL is de beste manier om efficiënt aan alle leerlingen les te geven.

In deze sessie leer je waar UDL voor staat en leer je de drie basisprincipes van UDL (betrokkenheid – representatie en actie) aan te wenden om informatie op verschillende manieren aan te bieden zodat die info toegankelijk wordt voor alle leerlingen in jouw klas.

In een eerste sessie staan we stil bij het gegeven UDL.

Tijdens de tweede sessie gaan we actief aan de slag met eigen lessen uit de klas die we vertalen naar UDL lessen.


Methodiek
  • Interactief
  • Groepswerk 
  • Zelf aan de slag

Deze vorming kan, indien gewenst, ook online georganiseerd worden. In dit geval valt uiteraard de verplaatsingskost weg, maar rekenen we wel een kleine kost van 15 euro aan voor online logistiek.
Beginsituatie

Deelnemers brengen lessen uit de eigen klas mee die ze willen vertalen naar UDL lessen.

Inschrijven

 

Praktische info

Docent

    Hilde Mahieu

Prijs per sessie

  • € 1.100,00 voor 2 sessies

Type nascholing

Team

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
  •       Lager Onderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten
  • Directeurs en adjunct-directeurs
  • Middenkader en beleidsondersteuners

 

Maximum aantal deelnemers

25

Code

T22-083