Beelddenker in de klas? Hoogstwaarschijnlijk wel!
Hoe kun je de beelddenkers herkennen? Hoe kun je ze helpen om zichzelf te redden in de talige wereld?

Nieuw dit schooljaar

Afgelopen

Doelstellingen

Beeldvorming van de beelddenker, hoe herken je een beelddenker?

Algemene principes van het beelddenken, concrete voorbeelden uit eigen ervaring.

Inhoud

1 op 20 van de mensen denkt in beelden, dat betekent gemiddeld 1 leerling per klas. Hoe kun je de beelddenkers herkennen? Hoe kun je ze helpen om zichzelf te redden in de talige wereld?

Beelddenken is geen leerstoornis. Het is een andere manier van leven, denken en informatie verwerken. Beelddenkers gebruiken hun rechterhersenhelft het meest en daarmee zijn ze in de minderheid. Het onderwijs (en de hele maatschappij) is vooral talig (linkerhersenhelft) georganiseerd.

Beelddenkers zijn visueel ingesteld, zintuiglijk-sensitief, ongestructureerd, hebben wisselvallige resultaten, kunnen zich moeilijk lang concentreren op auditieve instructies, hebben moeite met automatiseren, spelling, lezen, schoonschrift... In België krijgen ze vaak labels als dyslexie, autisme, hoogsensitiviteit, concentratiestoornis toegekend. Ze voelen zich 'anders' en worden ook door anderen (o.a. leerkrachten) vaak zo bestempeld.

Terwijl in Nederland beelddenkers al in het lager onderwijs aangeleerd worden om op een visuele manier de basisleerstof te verwerken, is in België het fenomeen (nog) onbekend en lopen beelddenkers vaak (later) vast, hoewel ze normaal tot hoog begaafd zijn.

Methodiek

Theoretische achtergrond en praktijkvoorbeelden uit het lager onderwijs, met algemene principes die doorgetrokken kunnen worden voor het secundair onderwijs.

Beginsituatie

/

Edities

Code Sessies Status
I21-043-A Volzet
woensdag 28 oktober 2020
14.00u tot 17.00u
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
niet mogelijk

Inschrijven

niet mogelijk

 

Praktische info

Docent

    Elke Lecluyse

Aantal edities

1

Prijs

€ 59,00

Type nascholing

Individu

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  •       Lager Onderwijs
  • Secundair Onderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten
  • CLB-medewerkers
  • Logopedisten

 

Maximum aantal deelnemers

14

Code

I21-043