Groeigericht evalueren in de kleuterschool (online)

Nieuw dit schooljaar

Afgelopen

Doelstellingen
  • De zinvolheid van het breder evalueren in de kleuterklas. Hierbij focussen we ons op ondernemende vaardigheden zoals doorzettingsvermogen, zelfstandigheid, plannen, samenwerken,…
  • Door middel van inhoud en groeigerichte feedback meer groeikansen bieden aan je kleuters in deze ondernemende vaardigheden.
  • Het aangereikte 4-stappenplan kunnen toepassen binnen je klaspraktijk.

Inhoud

We focussen ons op ondernemende vaardigheden zoals doorzettingsvermogen, plannen, zelfstandig werken, evalueren, samenwerken, nauwkeurig werken. Aan deze vaardigheden werken we vaak dagelijks tijdens verschillende momenten maar we zijn ons hier niet altijd bewust van. 

We gaan onze dagdagelijkse momenten optimaler benutten en nemen meer tijd om ze breed te evalueren, samen met onze kleuters. Op die manier gaan we meer effect halen uit de acties die we reeds inzetten, vanuit een brede kijk.

Door meer tijd te nemen om gerichter te observeren en deze ondernemende vaardigheden zichtbaar te zien worden, zullen we  kansen zien om onze kinderen hierin te laten groeien. Dit doen we door middel van groeigerichte feedback en oefenkansen in verschillende contexten.

Het 4-stappenplan is een hulpmiddel voor de leerkracht om op een gestructureerde manier groeigericht te evalueren. Het helpt heel gericht en concreet kinderen groeien binnen de ondernemende vaardigheden. 

Methodiek
  • Interactieve doceermomenten afgewisseld met doe- en uitwisselingsmomenten en filmmateriaal.
  • De deelnamelink zal vooraf verstuurd worden naar het mailadres waarmee je de inschrijving voltooid hebt.
Beginsituatie

Leraren zetten reeds in op het stimuleren van zelfsturing bij de kleuters.

Edities

Code Sessies Status
I22-048-A
dinsdag 22 februari 2022
9.00u tot 12.00u
Webinar
Online websessie 0
Online websessie, België
niet mogelijk

Inschrijven

niet mogelijk

 

Praktische info

Docent

    Vlajo .org

Aantal edities

1

Prijs

€ 59,00

Type nascholing

Individu

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
  •       Kleuteronderwijs
  •          Peuter en eerste kleuter
  •          Tweede kleuter
  •          Derde kleuter

Doelgroep

  • Leraren en docenten
  • Administratief ondersteunend personeel
  • Directeurs en adjunct-directeurs
  • Middenkader en beleidsondersteuners

 

Maximum aantal deelnemers

25

Code

I22-048