Onderzoeken en ontwerpen vanuit prentenboeken
Een prentenboek zet kleuters actief aan de slag

Nieuw dit schooljaar

Doelstellingen
Tijdens deze vorming leer je:
  • wat onderzoekend en ontwerpend leren is;
  • hoe je een prentenboek inzet om boeiende O&O-processen op te zetten;
  • hoe je kleuters betrekt in dit proces;
  • wat de verhouding is tussen O&O, STEM, Wero …

Inhoud
Prentenboeken doen een nieuwe wereld opengaan voor jonge kinderen. Ze creëren een context waarmee je als leerkracht heel veel richtingen uit kan. In deze sessie gebruiken we de activerende kracht van prentenboeken om onderzoekend en ontwerpend leren (O&O) bij kleuters te stimuleren.

Vanuit concrete voorbeelden ontdek je wat de sleutels zijn om het prentenboek (samen met de kinderen) te ontrafelen en te vertalen in een boeiende onderzoeks- of ontwerpvraag. Je leert hoe je het O&O-proces kan begeleiden en kleuters erin betrekt.

De sessie is een laagdrempelige manier om een belangstellingscentrum anders aan te pakken, maar ook om rond STEM (wetenschappen en techniek) te werken met jonge kinderen.

Deze vorming wordt georganiseerd i.s.m. Tenz.

Methodiek

Actieve sessie ondersteund door presentatie.

Beginsituatie
/

Inschrijven

 

Praktische info

Docent

    Oetang bvba
  • Tenz vzw

Prijs per sessie

  • € 550,00 voor 1 sessie

Type nascholing

Team

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Kleuteronderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten
  • Directeurs en adjunct-directeurs
  • Middenkader en beleidsondersteuners
  • Beleidsondersteuners

 

Maximum aantal deelnemers

25

Code

T21-198