Sessie 5 - Wegwijzers voor aardrijkskunde voor niet-vakgeschoolden (online)
Didactische tips voor de lessen aardrijkskunde

Afgelopen

Doelstellingen

Kennismaken met de leerplanthema’s aardrijkskunde van de derde graad met specifieke aandacht voor didactische tips en aanpak.

Inhoud

Bepaalde leerinhouden uit het leerplan aardrijkskunde van de derde graad zijn niet evident om uit te leggen aan leerlingen. Om vooral de niet-geografen te ondersteunen organiseren we een nascholing zodat zij beter gewapend voor de klas kunnen staan. De nascholing richt zich zowel tot (her)startende leraren die aardrijkskunde geven in de derde graad als tot leraren die zich nog onzeker voelen over bepaalde aspecten. We gaan uit van de leerplannen aso en tso/kso, dus niet van het leerplan aso-wetenschappen.

We richten 4 vormingsdagen in gespreid over het schooljaar. Er komen zeven thema’s aan bod, telkens één thema per halve dag.  Voor elk thema wordt vanuit het leerplan de grote inhoudelijke structuur geschetst. Vanuit goede praktijkvoorbeelden focussen we op inhoudelijk en/of didactisch moeilijke onderdelen van het thema. Van hieruit worden achterliggende visies en didactische principes van de huidige schoolaardrijkskunde meegegeven. 

De referaathouders zijn ervaren aardrijkskundeleraren, die vanuit hun achtergrondkennis, ervaring  en materiaal de deelnemers voorbereiden en/of verdiepen in hun taak als leraar aardrijkskunde.  We werken met concreet werkmateriaal bruikbaar voor de lespraktijk.

Sessie in samenwerking met AVL.

Methodiek
  • webinar
  • de deelnamelink wordt vooraf doorgestuurd naar het mailadres waarmee je de inschrijving hebt voltooid

Edities

Code Sessies Status
I21-123-A
zaterdag 23 januari 2021
9.30u tot 12.30u
Webinar
Online websessie 0
Online websessie, België
niet mogelijk

Inschrijven

niet mogelijk

 

Praktische info

Docent

    An Steegen

Aantal edities

1

Prijs

€ 55,00

Type nascholing

Individu

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Derde graad
  •    Vijfde leerjaar D-finaliteit
  •    Vijfde leerjaar A-finaliteit
  •    Zesde leerjaar

Doelgroep

  • Leraren en docenten

 

Maximum aantal deelnemers

15

Code

I21-123