Ik doe het zelf wel!
Over plannen, organiseren en uitvoeren - sessie 4

Doelstellingen
  • Vaststellen hoe motivatie de cruciale factor is bij het uitvoeren van planning en leren hoe die motivatie te vergroten door gerichte, doeltreffende didactische maatregelen;
  • Sterke startblokken leren kennen om plannen en organiseren vorm te geven, en die in de praktijk kunnen toepassen;
  • Concrete tools kennen om korte- en langetermijnplanning op elkaar af te stemmen en succesvol toe te passen.

Inhoud

‘Echt leren via jezelf reguleren!’ is de boodschap in deze sessie.

Omdat leren alles te maken heeft met gedrag (en gedrag aanpassen), staan we nog eens stil bij motiverende factoren. Zelfregulering is de kapstok waar we deze inzichten aan ophangen (en meteen zitten we ook hiermee in het UDL-verhaal). 

Autonoom handelen (en dus verantwoordelijkheid opnemen) gaat hand in hand met het verhogen van de plannings-en uitvoeringscompetentie. We verkennen beproefde ‘sterkmakers’, geïntegreerde korte-en langetermijnplanning via kindvriendelijke materialen. Een heel praktijkgerichte sessie dus, die zich in de eerste plaats richt tot de collega’s van de bovenbouw (maar waar ook andere collega’s heel veel uit kunnen opsteken).

Deze sessie is het vierde onderdeel van het traject: Ik leer... wil jij me coachen? Leren leren: maximaal inzetten op de leer-kracht van het kind. Elke sessie kan als losse sessie georganiseerd worden. Sessie 1 is echter de logische basissessie.

Methodiek
  • Interactieve presentatie afgewisseld met reflectie of delend leren in groepjes. 
  • Leren met de praktijk als referentiekader. 
  • Deze vorming kan, indien gewenst, ook online georganiseerd worden. In dit geval valt uiteraard de verplaatsingskost weg, maar rekenen we wel een kleine kost van 20 euro aan voor online logistiek.

Inschrijven

 

Praktische info

Prijs per sessie

  • € 595,00 voor 1 sessie

Type nascholing

Team

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Lager Onderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten

 

Maximum aantal deelnemers

25

Code

T22-198