Outdoor education: wij spelen en leren de hele dag buiten!

Nieuw dit schooljaar

Afgelopen

Doelstellingen

Wij geloven in de kracht van natuurlijke speel- en leerlandschappen waar nieuwsgierigheid, spel, ontdekken, bewegen, creëren en samenwerken, de motor zijn om tot leren te komen.
Kom, laat jullie inspireren en ga heen met een pak concrete ideeën en doelstellingen, buitenlessen.

Inhoud

Onderwijs met verwondering, avontuur, natuur, creativiteit en onderzoekend leren op een plaats waar kinderen letterlijk de ruimte krijgen. We gaan op zoek naar waardevolle speelleerplekken buiten de gebaande paden ….
Wat is een buitenschool? Hoe begin je eraan? Hoe start je een MOS dossier op? Hoe bouw je de verschillende speelleerplekken uit? Wat met ZILL in de speelleertuin?

De speelplaats (her)aanleggen, het is een veelzijdig en langdurig project. Vaak met heel wat partners, schoolteam, leerlingen, ouders. Tijdens deze vorming wordt er in verschillende stappen  uitgelegd hoe je aan een buitenschool begint. Verder bespreken we in detail hoe je volgende groenvormen kan aanleggen en onderhouden. Daarnaast bekijken we de verschillende leerplekken, speelhoeken, leerkansen en dit vanuit  ZILLige doelstellingen. Visietekst : outdoor-education beluisteren. Want elke groene ingreep - hoe klein ook - is een stap in de groene richting!

Methodiek
  • Deel 1: stukje theorie en beluisteren van de verschillende genomen stappen.
  • Deel 2: concreet aan de slag in de speelleertuin.
Beginsituatie

Interesse in buiten lesgeven, in vergroenen van de speelplaats, opstarten van een buitenschool, ...

Edities

Code Sessies Status
I22-109-A
woensdag 4 mei 2022
13.30u tot 16.30u
Vrije Kleuterschool De Buitenkans
Doorniksesteenweg 557
8583 Bossuit, België
niet mogelijk

Inschrijven

niet mogelijk

 

Praktische info

Docent

    Angélique Buyck

Aantal edities

1

Prijs

€ 59,00

Type nascholing

Individu

Leerformat

Komen leren

Onderwijsniveau

  •    Kleuteronderwijs
  •    Lager Onderwijs
  • Buitengewoon Basisonderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten
  • Directeurs en adjunct-directeurs
  • Middenkader en beleidsondersteuners

 

Maximum aantal deelnemers

24

Code

I22-109