Nieuw dit schooljaar
Afgelopen
Na deze sessie kan je trauma herkennen en kan je veiliger en gerichter omgaan met leerlingen die een trauma hebben meegemaakt.
Kinderen worden meer dan we denken geconfronteerd met trauma en extreme stress-situaties.
Bij het begin van de coronacrisis kwam het dagelijks in het nieuws: “De genomen maatregelen zullen zorgen voor meer echtscheidingen en meer geweld binnen gezinnen”.
Kinderen worden te vaak geconfronteerd met heel ernstige, traumatiserende situaties. Vechtscheidingen, huiselijk geweld, de reacties van ouders op extreme stress,… hebben een grote impact op het gedrag van kinderen en jongeren, en op hun leerprestaties.
Vanuit het onderwijs kan je een heel belangrijke rol spelen naar kinderen en jongeren met trauma. Door trauma te herkennen en hier op een trauma-sensitieve manier mee om te gaan kan je het verschil maken. Dit lijkt misschien niet altijd even makkelijk. Hoe herken je trauma? Wat zeg je het best tegen een leerling? Wat doe je met hun verhaal? Wanneer is een reactie normaal? Wanneer is er meer hulp nodig? Wat is jouw taak? En hoe ga je zelf om met de verhalen van de leerlingen in je klas of school? Hoe kan de zorg voor je leerlingen in evenwicht blijven met de zorg voor jezelf?
In deze interactieve workshop gaan we in op de impact van trauma op kinderen en jongeren. We kijken naar de symptomen van trauma en hoe jij die als leerkracht kan herkennen. We gaan dieper in op wat kinderen en jongeren nodig hebben na het meemaken van trauma en staan stil bij de rol van de school en van jou als leerkracht.
Interactieve workshop met ruimte voor eigen inbreng.
Aan de hand van concrete casussen, groepsdiscussie, en eigen inbreng, wordt de theorie omgezet in de praktijk.
Geen specifieke voorkennis noodzakelijk
Code | Sessies | Status | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
I21-049-A |
|
niet mogelijk |
1
€ 110,00
Individu
Classic
25
I21-049