Door het aanleren van verdiepende en coachende vragen:
Naast het verstrekken van informatie en het aanzetten tot nauwkeurig waarnemen en nadenken, kan je als leraar aanvullend inzetten op “coachen”.
Coachen is ervoor zorgen dat iemand van A naar B komt en dit zelf leert aan te sturen. Coachen is vooral ondersteunend en is de aanduiding voor een heel specifieke manier van begeleiden:
“Iemand zo begeleiden dat die persoon eigenaar/verantwoordelijk blijft van de beoogde verandering en zo een ‘innerlijk leiderschap’ ontwikkelt voor de rest van zijn leven.”
Een goede coach is daardoor vooral actief met ervoor te zorgen dat degene die hij coacht, actief wordt en blijft. Dat is voor het coachen van leerlingen niet anders.
Coachen is een essentiële vaardigheid binnen het onderwijs en vraagt verbinding met jezelf, met de ander, reflectie (= communicatie met jezelf), bewustzijn, oefening, vallen en opstaan.
In deze workshop hebben we aandacht voor:
● de juiste oplossingsgerichte vragen stellen;
● onbevooroordeeld en met volle aandacht luisteren;
● de inhoud geparafraseerd teruggeven;
● stimuleren van reflectie;
● confronteren en een spiegel voorhouden;
● out of the box denken;
● positief bekrachtigen.
Binnen een theoretisch kader is er ruimte voor interactief gesprek en reflecterende oefeningen waarbij coachingsvaardigheden worden geoefend.
Open geest en bereidheid om jouw eigen communicatiegewoontes kritisch onder de loep te nemen.
Team
Classic
25
T25-167