Leerkrachten, leerlingenbegeleiders, ondersteuners ….helpen om door het bos de bomen nog te zien wanneer het om concentratieproblemen, -stoornissen of ADHD gaat. Wanneer spreekt men bij kinderen van een gewone verstrooidheid, een concentratieprobleem of een aandoening als ADHD?
Sommige kinderen of jongeren zijn wel eens verstrooid in de klas of hebben moeite met iets af te werken. Ze tonen weinig belangstelling, zitten er zo maar wat bij of storen soms anderen. Maar er zijn ook kinderen of jongeren die voortdurend storen, die ontzettend veel moeite hebben om de aandacht erbij te houden of die ook in de omgang met andere kinderen of jongeren vastlopen.
Wat is nu het verschil en welke zijn de consequenties naar aanpak? Komt ADHD echt zo vaak voor of is het eerder een modeverschijnsel? Hoe maak je het onderscheid en vooral wat is eraan te doen? Is medicatie voor ADHD de enige oplossing of bestaan er ook andere behandelingen? Neem je best een strenge, dan wel een begripvolle houding aan? En tenslotte, hoe hou je als leerkracht het hoofd koel wanneer het weer eens niet lukt?
Meer info over de lesgever:
Maurits Wysmans, tot recent opleidingshoofd Sociale Readaptatiewetenschappen: kinderen, jongeren en welzijn aan de UCLL. Hij is deskundig op het domein van opvoedings-en gedragsproblemen. Hij heeft 20 jaar praktijkervaring in het Centrum voor Leerlingenbegeleiding en diverse bijkomende opleidingen achter de rug. Daarnaast publiceerde hij diverse artikels en is co-auteur van het boek ‘Praten met ouders' (uitgave Lannoo Campus).
Een praktijkgerichte en interactieve opleiding met veel oog voor casuïstiek vanuit de deelnemers
Geen specifieke voorkennis vereist
Code | Sessies | Status | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
I25-024-A |
|
inschrijven |
1
€ 135,00
incl. broodjeslunch
Individu
Classic
24
I25-024