Nieuw dit schooljaar
De overstap van het lager naar het secundair onderwijs is een grote stap voor leerlingen en hun ouders. Het puberbrein van leerlingen is volop in ontwikkeling, op verschillende snelheden en binnen verschillende domeinen (socio-emotioneel, cognitief, …) . Hoe kan je als school inspelen op de noden van de leerlingen zodat de overstap zo veilig mogelijk gebeurt?
Hoe kan je op jouw school en in jouw klas rekening houden met en inspelen op de noden en zorgen van leerlingen en ouders bij overstap van het lager naar het secundair onderwijs?
We zoomen in op de uitdagingen waar de leerlingen en de scholen voor staan bij de overstap van het lager naar het secundair onderwijs. Wat kan de lagere school doen en wat kan de secundaire school doen om de overstap zo vlot mogelijk te laten verlopen?
De socio-emotionele ontwikkeling en de cognitieve ontwikkeling van het puberbrein zorgen ervoor dat leerlingen met een andere rugzak de overstap maken. Dit heeft een impact op de mate van zelfstandigheid, het leren leren en het integreren in de groep. Aan de hand van de initiatieven die scholen nu reeds organiseren, zoeken we hoe we deze kunnen optimaliseren en acties kunnen toevoegen.
Geen voorkennis verreist.
Team
Classic
20
T25-230