Samen sterker in gezag!
Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet op school

Doelstellingen
  • Kennismaken met de achterliggende ideeën van Nieuwe Autoriteit/Geweldloos Verzet, toegepast op de schoolcontext;
  • Ontdekken hoe je probleemgedrag op school kan aanpakken en voorkomen vanuit Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet.
Inhoud

Hoe streng mogen we nog zijn? Dit is een vraag die de meeste leerkrachten zich wel eens stellen. Wat mogen we nog eisen van leerlingen? Mogen we nog straffen? Moeten leerlingen niet gewoon doen wat we zeggen, of moeten we over alles onderhandelen met hen? Gezag is in deze tijd geen evidentie meer. Binnen één school leven vaak heel uiteenlopende antwoorden op deze vragen. 

Dit leidt makkelijk tot escalaties en spiralen van onmacht of tegenagressie, zeker bij aanhoudend probleemgedrag van leerlingen of klasgroepen. Veel leerkrachten zijn daarom op zoek naar een aanpak die meer perspectief biedt.

In deze cursus vertrekken we van de ideeën en instrumenten die ontwikkeld werden door Haim Omer. We onderzoeken wat Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet voor jouw school- en klaspraktijk kunnen betekenen.

Geweldloos Verzet en Nieuwe Autoriteit staan voor een aanpak van (ernstig) probleemgedrag met de focus op aanwezigheid, zelfcontrole, het vermijden van escalatie, het uitbouwen van steunnetwerken en éénzijdige acties gericht tegen probleemgedrag, altijd in verbinding met de leerling in kwestie. Geweldloos Verzet kadert binnen een nieuwe invulling van de positie van de leerkracht: niet boven of naast de leerling maar vanuit een volhardende aanwezigheid: "het is mijn taak", "ik kan niet toelaten", "ik houd vol".

De volgende elementen zullen aan bod komen tijdens deze tweedaagse:

    • De betekenis van de term gezag
    • Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet, inspiratie van Gandhi
    • Escalatieprocessen, vermijden van escalatie en uitgestelde reactie
    • Aanwezigheid verhogen, drie niveaus waakzame zorg
    • Het mobiliseren van een steunnetwerk, ik als deel van een team, ouders als steunfiguur, andere steunbronnen
    • Specifieke interventies, zoals aankondiging, campagne van bezorgdheid en relatiegebaren.


    Methodiek
    We wisselen af tussen korte theoretische omkadering en oefeningen, waarin we de vertaling maken naar je eigen werkvloer.
    Beginsituatie
    /

    Edities

    Code Sessies Status
    I25-015-A
    donderdag 23 januari 2025
    9.00u tot 12.00u
    KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
    Etienne Sabbelaan 53
    8500 KORTRIJK, België
    donderdag 23 januari 2025
    13.00u tot 16.00u
    KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
    Etienne Sabbelaan 53
    8500 KORTRIJK, België
    dinsdag 4 februari 2025
    9.00u tot 12.00u
    KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
    Etienne Sabbelaan 53
    8500 KORTRIJK, België
    dinsdag 4 februari 2025
    13.00u tot 16.00u
    KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
    Etienne Sabbelaan 53
    8500 KORTRIJK, België
    inschrijven

    Inschrijven

    inschrijven

     

    Praktische info

    Docent

      Hilde Leonard

    Aantal edities

    1

    Prijs

    € 270,00

    incl. broodjeslunch

    Type nascholing

    Individu

    Leerformat

    Classic

    Onderwijsniveau

    • Basisonderwijs
    •    Gewoon Basisonderwijs
    •    Buitengewoon Basisonderwijs
    • Secundair Onderwijs
    •    Gewoon Secundair Onderwijs
    •    Buitengewoon Secundair Onderwijs
    • Hoger Onderwijs
    • Volwassenenonderwijs

    Doelgroep

    • Leraren en docenten
    • Directeurs en adjunct-directeurs
    • Middenkader en beleidsondersteuners
    • CLB-medewerkers

     

    Maximum aantal deelnemers

    20

    Code

    I25-015