Inhoud
Hoe streng mogen we nog zijn? Dit is een vraag die de meeste leerkrachten zich wel eens stellen. Wat mogen we nog eisen van leerlingen? Mogen we nog straffen? Moeten leerlingen niet gewoon doen wat we zeggen, of moeten we over alles onderhandelen met hen? Gezag is in deze tijd geen evidentie meer. Binnen één school leven vaak heel uiteenlopende antwoorden op deze vragen.
Dit leidt makkelijk tot escalaties en spiralen van onmacht of tegenagressie, zeker bij aanhoudend probleemgedrag van leerlingen of klasgroepen. Veel leerkrachten zijn daarom op zoek naar een aanpak die meer perspectief biedt.
In deze cursus vertrekken we van de ideeën en instrumenten die ontwikkeld werden door Haim Omer. We onderzoeken wat Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet voor jouw school- en klaspraktijk kunnen betekenen.
Geweldloos Verzet en Nieuwe Autoriteit staan voor een aanpak van (ernstig) probleemgedrag met de focus op aanwezigheid, zelfcontrole, het vermijden van escalatie, het uitbouwen van steunnetwerken en éénzijdige acties gericht tegen probleemgedrag, altijd in verbinding met de leerling in kwestie. Geweldloos Verzet kadert binnen een nieuwe invulling van de positie van de leerkracht: niet boven of naast de leerling maar vanuit een volhardende aanwezigheid: "het is mijn taak", "ik kan niet toelaten", "ik houd vol".
De volgende elementen zullen aan bod komen tijdens deze tweedaagse:
- De betekenis van de term gezag
- Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet, inspiratie van Gandhi
- Escalatieprocessen, vermijden van escalatie en uitgestelde reactie
- Aanwezigheid verhogen, drie niveaus waakzame zorg
- Het mobiliseren van een steunnetwerk, ik als deel van een team, ouders als steunfiguur, andere steunbronnen
- Specifieke interventies, zoals aankondiging, campagne van bezorgdheid en relatiegebaren.